همه پیز درباره زبان قزاقی

سیر تا پیاز زبان قزاقی

سیر تا پیاز زبان قزاقی

دانستن زبانهای دیگر به ما کمک می کند که با فرهنگ آنها بیشتر آشنا شویم. البته بعضی وقتها نیز آنقدر فرهنگی برای ما جالب توجه است که ما علاقمند به یادگیری آن زبان نیز می شویم.

در این مقاله می خواهیم مطالبی را درباره زبان قزاقی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

نقشه

 

زبان قزاقی

 

قزاقستانی یکی از شاخه های ترکی خانواده زبان آلتایی است. این کشور تا سال 1991 بخشی از کشور اتحاد جماهیر شوروی بود و بعد از سقوط شوروی، قزاقستان یک کشور مستقل شد.

 

نقشه قزاقستان

 

زبان قزاقستانی، زبان دولتی جمهوری قزاقستان است. با اینکه زبان قزاقستانی زبان رسمی این کشور است ، روسی نقش غالب را ایفا می کند. این زبان که بعنوان "زبان ارتباطات بین قومی" تعیین شده است، همچنان به عنوان زبان رسمی مورد استفاده اکثریت قریب به اتفاق مردم در مشاغل روزمره است. دانش آموزان به زبان روسی آموزش داده می شوند، گرچه قزاقستانی هم در آموزش استفاده می شود. این زبان به طور فزاینده ای در رسانه های مکتوب و همچنین رسانه های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که امور تجاری و دولتی هنوز به زبان روسی انجام می شود. در حالی که اکثریت اقوام قزاق روسی صحبت میکنند، تعداد کمی از اقوام روس زبان قزاقی را آموخته اند. همچنین بیش از یک میلیون نفر در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور جمهوری خلق چین به زبان قزاقی صحبت می کنند. علاوه بر این ، قزاقستانی در افغانستان ، ایران ، قرقیزستان ، مغولستان ، روسیه ، تاجیکستان ، ترکیه ، ترکمنستان ، اوکراین و ازبکستان صحبت می شود.

 

نقشه -قزاقستان

 

گویش ها:

 

قوم شناسی قزاقستان را به سه گروه تقسیم می کند:

 

1- شمال شرقی قزاقستان که پایه ای برای زبان استاندارد است،

2- جنوب قزاقستان،

3- قزاقستان غربی.

 

ساختار حروف:

 

حروف صدادار:

 

زبان قزاقی دارای 9 حرف صدادار است، یعنی صداهایی که در معنی کلمه تفاوت ایجاد می کنند. آنها می توانند بلند یا کوتاه باشند. طول حروف صدادار در معنی کلمه تفاوت ایجاد می کند.

 

حروف بی صدا:

 

قزاقستان فهرست زیادی از صامت ها دارد. این زبان غنی از صامت های کامی است.

 

استرس در کلمات زبان قزاقی:

 

استرس در کلمات قزاقستانی معمولاً در هجای نهایی قرار می گیرد.

 

 دستور زبان:

 

اسم ها:

·        دو مدل عدد وجود دارد: مفرد و جمع.

·        هفت مدل برای اسم و ضمیر وجود دارد: اسمی ، مضافی ، انتصابی، مفعولی ، متصدی ، موضعی، تطبیقی و ابزاری.

·        در دستور مونث و مذکر لحاظ نمی شود.

 

ضمایر:

·        یک ضمیر دوم شخص غیررسمی "sen " به معنی شما (غیر رسمی مفرد) و یک ضمیر غیر رسمی " sender" به معنی شما (جمع غیر رسمی) وجود دارد.

·        همچنین دو ضمیر دوم شخص " siz " شما (رسمی مفرد) و ضمیر " sizder " (رسمی جمع) وجود دارد.

·        در ضمایر سوم شخص تفاوت جنسیتی وجود ندارد و " ol " به دختر، پسر و آن شیء اشاره می کند.

 

افعال:

افعال زبان قزاقی تابع شخص و تعداد نفرات هستند.

 

ترتیب کلمات در جمله:

ترتیب کلمات در جملات قزاقستانی معمولاً فاعل - مفعول - فعل است ، اگرچه برخی از جابجایی ها در جایی که زمینه مورد نیاز است امکان پذیر است.

 

واژگان:

واژگان اصلی قزاقی ترکی است ، اما به گفته برخی از کارشناسان ، زبان قزاقی بیش از هر زبان ترکی شوروی سابق، تحت تأثیر زبان روسی بوده است. سایر تأثیرات لغوی نیز شامل زبان فارسی و زبان عربی است.

 

آیا تا به حال به یادگیری این زبان فکر کرده اید؟ میدانستید یکی از زبانهایی که در ماژورین آموزش داده می شود، زبان قزاقی است؟ ما شما را به یادگیری این زبان به صورت کاملاً آنلاین در ماژورین دعوت کنیم.

 

قزاقستان

 

منبع : سایت آموزش آنلاین ماژورین

 

Share

آموزش آنلاین قزاقی

آموزش زبان قزاقی

زبان قزاقی

زبان ترکی

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟