بهترین مکان های دیدنی ترکیه

جاذبه های گردشگری ترکیه

جاذبه های گردشگری ترکیه

آغاز سخن:

امروز می خواهیم درباره زبان ترکی و سفر به ترکیه صحبت کنیم. زبانی که اگر عازم کشور ترکیه باشید، خیلی به کارتان می آید، یکی از دلایلش این است که مردم ترکیه خیلی با زبان انگلیسی آشنایی ندارند.

پیش از آغاز صحبت لازم است مواردی را درباره زبان ترکی و تاریخچه ترکیه توضیح دهیم و نیز آنچه با گویش آذری در ایران اشتباه گرفته می شود.

تاریخچه:

زبان آذری که ریشه در زبان پهلوی دارد، در منطقه آتروپاتکان رایج بوده است. این منطقه بعداً به نام  آذرآبادگان و اکنون به نام آذربایجان شناخته می شود. پیشینه این زبان و مردم این منطقه ایرانی است و مردم دلاور آتروپاتکان هزاره هاست که ساکن ایران هستند. تا به حال به این فکر کرده اید که اگر ضرب المثلی از هر جایی از پهنه ایران، مانند اینکه "این کلمه نوک زبونم هست" را به یک آذری بگویید، او متوجه منظورتان می شود و دنبال این نمی گردد که چه چیزی روی زبان شما افتاده است ولی اگر این را به یک "ترک" بگویید، متوجه منظورتان نمی شود و فکر می کند از یک جسم خارجی صحبت می کنید. به شاهنامه که تاریخ ایران باستان است مراجعه کنید و تعدد استفاده از کلمه آذرآبادگان که دیار آزادگان است را مشاهده کنید. ما می دانیم که فردوسی بزرگ فقط ایرانیان را آزاده خطاب می کند که این نیز ریشه در کلمه "ایر" دارد.

ترک های امروز که در کشور ترکیه امروزی ساکن هستند اصولا مردمانی مهاجر هستند. مهاجرانی از دشت اورخون مغولستان که بعدها با مردمان قبرس و یونان تلفیق شدند. موضوع "نژاد" آنچنان برای مردمان ساکن ترکیه امروزی مورد سوال واقع شده و اهمیت پیدا کرده که به آزمایشات ژنتیک روی آورده اند.

تغییرات مربوط به زبان آذری نیز مربوط به حمله عثمانی به ایران در دوران افول  صفوی است که ترکان عثمانی به ایران حمله کردند و مدت مدیدی در آذرآبادگان ایران حکومت کردند و مردم آن مناطق چون مجبور بودند با آنها صحبت کنند و به آنها مالیات پرداخت کنند، زبان این قوم مهاجم را فراگرفتند ولی همین امروز هم می بینیم که زبان آذری با زبان ترکی تفاوت دارد و برای اینکه گویشوران این دو زبان، یکدیگر را بفهمند، حتما نیاز به مترجم دارند.

در عهدنامه قصر شیرین یا ذهاب در سال 1639میلادی، ایران آناتولی شرقی را از دست داد و مرز کنونی ترکیه امروزی با ایران، با جداشدنش از ایران شکل گرفت.

 

سفر به ترکیه:

اگر می خواهید به ترکیه یا به قبرس شمالی بروید، بهتر است با زبان ترکی آشنایی داشته باشید یا اصطلاحات روزمره و مورد نیاز در زبان ترکی را یاد بگیرید تا با نگرانی کمتری از بابت ایجاد ارتباط با مردم کشور میزبان به سفر خود ادامه دهید. در اینجا به تعدادی از جاهای باستانی ترکیه می پردازیم، تعدادی از آنها زمانی بعنوان بخشی از ایران بزرگ بوده اند و بعضی ها بخشی از یونان و روم.

 

قلعه وان:

قلعه وان یک استحکام سنگی عظیم است که توسط پادشاهی باستانی اورارتو در قرون 9 تا 7 قبل از میلاد ساخته شده است.  قلعه ای مشرف به ویرانه های توشپا که پایتخت باستانی اورارتویی بوده. تعدادی از استحکامات مشابه در سراسر پادشاهی اورارتویی ساخته شد که معمولاً به صورت تپه ای و برآمدگی در مکانهایی که ارمنستان امروزی، ترکیه و ایران به هم می رسند. مادها، هخامنشیان، ارمنیان، اشکانیان، رومیان، ساسانیان، بیزانسی ها، سلجوقیان، صفویان، افشاریان، عثمانی ها، روس ها و ... هر کدام در یک مقطع زمانی قلعه را کنترل می کرده اند. این قلعه باستانی درست در غرب وان و شرق دریاچه وان در استان وان ترکیه واقع شده است.

 

سنگ نبشته خشایارشا:

سنگ نبشته خشایارشا، شاه بزرگ هخامنشی قرن پنجم قبل از میلاد بر روی قسمتی صافی از صخره، 20 متر (60 فوت) بالاتر از سطح زمین در نزدیکی قلعه وان، حک شده است. این طاقچه در ابتدا توسط داریوش شاه، پدر خشایارشا، تراشیده شد، اما سطح آن خالی ماند. این کتیبه شرایط خوبی دارد و به سه ستون 27 سطری تقسیم می شود که به (از چپ به راست) پارسی باستان، بابلی و عیلامی نوشته شده است.

 

سنگ نوشته خشیار شاه

اَفِسوس (Ephesus):

شهری در یونان باستان، در ساحل ایونیا، در 3 کیلومتری جنوب غربی سلچوک کنونی در استان ازمیر ترکیه واقع شده است. این بنا در قرن دهم قبل از میلاد در محل پایتخت سابق آرزاوان توسط مهاجرانی از یونان ساخته شد. در دوران یونان کلاسیک، این شهر یکی از دوازده شهری بود که اعضای لیگ یونی بودند. این شهر در سال 129 قبل از میلاد تحت کنترل روم درآمد.

افسوس

 

ایزانوئی (Aizanoi):

یک شهر یونانی باستان در غرب آناتولی بوده است. واقع در منطقه امروزی چاودار حصار، نزدیک کوتاهیه، ویرانه های آن در کنار رودخانه پنکالاس، در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا واقع شده است. این شهر در زمان روم مرکز سیاسی و اقتصادی مهمی بوده است. بقایای باقی مانده از آن دوره شامل معبد زئوس به خوبی حفظ شده. این شهر در اواخر دوران باستان سقوط کرده و بعدها به عنوان یک ارگ خدمت کرد. در سال 2012 این سایت برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو ارسال شد.

ایزانوئی

آفرودیسیاس (Aphrodisias):

یک شهر کوچک یونانی باستانی در منطقه تاریخی کاریا یا کاریه در غرب آناتولی، ترکیه بوده. این شهر در شهر گِیری، استان آیدین، در حدود 100 کیلومتری ساحل دریای اژه واقع شده است.

آفرودیسیا از نام آفرودیته، الهه عشق یونانی برگرفته شده. زمانی قبل از سال 640، در دوران باستان متأخر که در امپراتوری بیزانس قرار داشت، نام شهر به Stauropolis به معنی "شهر صلیب" تغییر یافت. در سال 2017 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

پایان سخن:

آیا می دانستید چه تحولاتی در زبان ترکی و کشور ترکیه رخ داده است؟ البته ما بصورت خیلی خلاصه به آن پرداختیم. اگر می خواهید زبان ترکی را یاد بگیرید، و بتوانید از این طریق بیشتر با مردم آن کشور آشنا شوید، در کلاسهای موزش زبان ماژورین شرکت کنید.

ماژورین، کمکت میکنه.

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین

Share

ماژورین

آموزش آنلاین زبان ترکی

آموزش زبان ترکی

آموزش آنلاین

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟