خلاقیتی بی انتها

از نقاشیخط چه نمی دانیم؟

از نقاشیخط چه نمی دانیم؟

از نقاشیخط چه می دانیم؟

در این مقاله با هنر نقاشیخط که شیوه ای تازه و نوظهور در دوره هنر معاصر ایران است آشنا خواهیم شد، نقاشیخط تلفیقی هنرمندانه از نقاشی و خطاطی و آرایشی هنرمندانه از فرم حروف، کلمات در قالب یک طرح نقاشی است که در دوران معاصر از علاقه مندان زیادی برخوردار است. یکی از دلایل اهمیت این سبک، به جز زیبایی منحصر به فردش این است که ابداع و استفاده از آن در زمان خود یک نوع از سنت شکنی محسوب می‌شد. نقاشیخط و تاریخچه آن را شاید بتوان این گونه معرفی کرد که، مکتب سقاخانه در نقاشی معاصر ایران خاستگاه اصلی خوشنویسی و پیدایش نقاشیخط بوده است. هنرمندانی همچون رضا مافی، فرامرز پیلارام و محمد احصایی و... در پیدایش و پیشبرد این هنر زیبا در ایران مؤثر بوده‌اند؛ اطلاعات دقیقی نسبت به پایه گذار این سبک هنری ایرانی وجود ندارد اما برخی رضا مافی را اولین کسی می ‌دانند که تحت تاثیر مکتب سقاخانه با رعایت اصول سنتی خط بر بوم نقاشی، خطاطی کرده است. برخی هم خوشنویسی توانا به نام محمد احصایی را بنیانگذار نقاشیخط در ایران می ‌دانند چرا که او از در به کارگیری حرف و کلمات سبک و سیاق خاص خود را دارد.

 

فهرست:

  • تفاوت نقاشیخط با خط نقاشی چیست؟
  • تعریف نقاشیخط چیست؟
  • چه کسانی در این هنر فعالیت می کنند؟
  • بازار کار و فواید این رشته چیست؟
  • نتیجه گیری

 

 

تفاوت نقاشیخط با خط نقاشی چیست؟

نقاشیخط و خط نقاشی دو واژه ی در گفتار شبیه بهم، اما در عمل بسیار متفاوت هستند. بدین صورت که نقاشی خط، همان نقاشی کردن حروف و کلمات با تکنیک های رایج نقاشی به وجود است که بیننده آن را خوشنویسی قلمداد می کند و همانطور که از اسمش هم پیداست، نقاشی بر خطاطی غلبه دارد. اما خط نقاشی مانند شکل گیری واژه اش، خلق کردن نقاشی به وسیله خط را می گویند و برخلاف نقاشیخط از سابقه طولانی در تاریخ ایران برخوردار است.

به طور کلی برای بیان عواطف به ساده ترین شکل ممکن از خط می توان استفاده کرد و همین که قابل خواندن باشد، در کمترین زمان ممکن بتواند منظور خود را به مخاطب القا کند کافیست؛ اما در خط نقاشی، مهم ترین نکته، زیبایی بصری آن است که هنرمندان این زمینه با تلفیق عناصر مختلف و رنگ و نوآوری همراه تغییر شکل و حالت دادن به خطوط آن را به وجود می ‌آورند؛ اما نکته ای که در خط نقاشی جالب توجه است این است که در برخورد اول مفهومی که نوشتار به شما منتقل می ‌کند اهمیتی ندارد و حتی ممکن است جمله ای کاملا بی معنی را به صورت خط نقاشی بنویسند؛ و دلیل آن این است که هدف از خط نقاشی انتقال زیبایی بصری و همچنین انتقال احساسات و عواطف درونی هنرمند از طریق عناصر بصری است و انتقال مفاهیم و محتوا مد نظر نیست.

 

 

تعریف نقاشیخط چیست؟

نقاشی مدرن و خوشنویسی در ترکیب با یکدیگر شیوه ای از هنر را ایجاد می کنند که به آن نقاشیخط گفته می شود. این حرفه فرصتی برای نشان دادن درون مایه های هنری فرد را ارائه می دهد و یک گزینه شغلی منحصر به فرد برای کسانی است که دارای ذهنی هنری، خلاق و علاقه مند به خوشنویسی و نقاشی هستند. افرادی که به کارهای هنری مانند نقاشی، خطاطی علاقه دارند، با وارد شدن به هنر نقاشی خط، می توانند آثار بسیار زیبایی را خلق کرده و همه را تحت تاثیر قرار دهند؛ اما حالا با روی کار آمدن و استقبال از معماری مدرن، قطعا هر کسی تمایل دارد تا از عناصر تزئینی و هنری مرتبط با این سبک در خانه خود استفاده کند. تابلوهای خطاطی شده با حفظ سبک مدرن، قابلیت تداعی کردن فرهنگ و هنر قدیمی و اصیل ایرانی را دارند و زیبایی منحصر به فردی به فضای طراحی داخلی خانه ها خواهند بخشید.

 

 

چه کسانی در این هنر فعالیت می کنند؟

در زمینه نقاشی ‌خط، طیف گسترده ای از خوش ‌نویسان، گرافیست ‌ها و نقاشان، به این رشته هنری جذب شده اند. در حقیقت، نقاشیخط گرایشی در نقاشی معاصر است که در آن، هنرمند از فرم، حروف و رنگ در ایجاد تصویری غالبا انتزاعی بهره می ‌گیرد. بنابراین شاید بتوان گفت از پیش نیاز های اصلی برای شروع به کار در این رشته دانستن اصول اولیه خوشنویسی و نقاشی است.

 

 

بازار کار و فواید این رشته چیست؟

اول از همه یادگیری این رشته سخت نیست، اما تسلط بر آن سخت است، خوشنویسی یک مهارت است که در ابتدا تمرینات زیادی را می طلبد تا زمانی که به آن مهارت پیدا کنید اما بازار کار برای هنرمندان مسلط به هنر نقاشی خط، بسیار پررونق و درآمد است، این هنر در ایران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و افراد زیادی از تابلوهای نقاشیخط استقبال می کنند پس با برگذاری نمایشگاه و فروش آثار هنری خود می توانید درآمد خوبی کسب کنید.

 

 

نتیجه گیری:

آموزشگاه ماژورین که به عنوان آموزشگاهی نوآور و پیشرو شناخته می شود، با مدرسان کارآزموده و ماهر خود در این رشته ی منحصر به فرد، به علاقه مندان این رشته، نوید می دهد که با شوق و پشتکار می توانند فعالیت خود را در نقاشیخط آغاز کنند.

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 

Share

هنرهای-تجسمی

نقاشیخط

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟