درباره یادگیری هنگدرام

معرفی هنگدرام

معرفی هنگدرام

هنگ درام:

ساز متفاوت، جدید و هیجان انگیز، یکی از ابداعات هزاره ی جدید که به سرعت هم طرفدار پیدا کرده، هنگ درام است. سازی کوبه ای با صدای منحصر به فرد که تقریبا بین طیف وسیعی از سلایق جای خود را باز کرده و آنها را به خود جذب کرده است. اما گویا معلمان یوگا یا کسانی که مدیتیشن می کنند علاقه ای دو چندان به این ساز پیدا کرده اند؛ شاید جالب باشد که بدانید بعضی از مدرسان یوگا و مدیتیشن از این ساز در جلسات یوگا و مدیتیشن استفاده می کنند. آوای این ساز بسیار آرام است و در موقعیت هایی که به آواهای آرامش بخش، مثل صدای طبیعت نیاز است، هنگ درام آن جا حضور خواهد داشت. در ادامه مطلب امروز می خواهیم راجع به هنگ درام بیشتر صحبت کنیم.

 

فهرست:

  • آیا نواختن هنگ درام آسان است؟
  • تاریخه ی هنگ درام
  • صدای هنگ درام
  • گام های هنگ درام
  • نتیجه گیری

 

آیا نواختن هنگ درام آسان است؟

برای جواب دادن به این سوال باید بدانید که هنرجویان مبتدی علاقه مند به هنگ درام می توانند به راحتی با این ساز بنوازند. این موضوع از یک طرف مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته که همیشه نگران سخت بودن نواختن یک ساز بوده اند و از طرف دیگر هر روز تعداد بیشتری را برای یادگیری و نواختن این ساز ترغیب می کند و شاید برای همین است که مدام تعداد بیشتری از افراد نواختن با هنگ درام را به عنوان راهی برای آرامش و یادگیری موسیقی انتخاب می‌کنند. در ضمن قانون یا روال سختگیرانه ای در مورد چگونگی نواختن با آن وجود ندارد و هر کسی می تواند هر نوع روش و سبک نواختن هنگ درام را با رعایت اصول اولیه نواختن با این ساز انتخاب کند، پس لازم نیست که برای یادگیری هنگ درام استعداد خارق العاده یا سواد بالایی از موسیقی داشته باشید تا از آن لذت ببرید.

هنگدرام- آموزش آنلاین ماژورین

مختصری از تاریخچه هنگ درام:

همان طور که در ابتدا گفتیم، هنگ درام یا هندپن جزء دسته ی سازهای کوبه‌ای ملودیک طبقه بندی می شود. در اولین نگاهی که به این ساز می اندازید، برایتان یک سپر در دروان باستان یا سفینه ای فضایی که از یک فیلم علمی- تخیلی بیرون آمده باشد را تداعی می کند. اما در واقع این ساز از دوصفحه‌ بیضی شکل از جنس فلز تشکیل شده است، که به صورت قرینه به هم چسبانده شده اند. احتمالا بسیاری از افراد تصور می ‌کنند هنگ درام یا هندپن سازی جدید است که به تازگی وارد عرصه موسیقی شده است. ممکن است این ساز به تازگی شهرت زیادی در بین مردم پیدا کرده باشد اما از زمان اختراع و استفاده از آن در موسیقی حدودا دو دهه گذشته است. با اینکه ایده اولیه ساخت سازهایی مشابه هنگ درام ریشه قدیمی تری دارند اما از اولین هنگ درامی که به رسمیت شناخته شد، در سال ۲۰۰۰ رونمایی کرده اند. فلیکس روهنر و سابینا شارر، زن وشوهری بودند که این ساز را برای اولین بار ساخته اند و نام خود را به عنوان ابداع کنندگان این ساز ثبت نمودند. اما نکته ای که جالب است بدانید این است که در اوایل دوره‌ای که ساخت هنگ درام صورت می‌گرفت به منظور حفظ اصالت این ساز منحصر به فرد، فلیکس و سابینا سیاستی را در نظر گرفتند که بر اساس آن مشتریان بالقوه ‌ای که می‌خواستند این ساز را خریداری کنند، مجبور بودند نامه ای دست نویس ارائه دهند که دلیل نیازشان برای خرید این ساز را در آن توضیح دهند.

 

صدای هنگ درام:

صدای هنگ‌ درام صدایی پر از آرامش و خاص است. زیبایی صدای این ساز به دلیل داشتن هارمونیک‌ های فراوانی است که در تک ‌تک نت ‌های آن وجود دارد. همچنین، به دلیل یکپارچگی بدنه ی این ساز، وقتی نتی را به تنهایی به صدا درمی ‌آورید، دیگر نت ‌ها نیز با شدت کمی به لرزش در می ‌آیند. همین موضوع صدای هنگ دارم را بسیار گرم و دلنشین کرده است. لازم است بدانید نواختن هنگ ‌درام بسیار آسان‌ است؛ البته بستگی دارد بخواهید آن را در چه سطحی بنوازید. برای یک نوازندگی حرفه ‌ای و تاثیرگذار قطعا تمرین زیاد، ممارست و شناخت خوبی از موسیقی می ‌خواهد. اما اگر موزیسین حرفه‌ ای نباشید هم از همان اولین روزها می ‌توانید صدای دلنشینی تولید کنید و باعث شگفت ‌زدگی اطرافیان ‌تان بشوید.

 

گام های هنگ درام:

در اینجا به ۶ تا از رایج ترین گام‌های هنگ درام اشاره می کنیم :

 

Aeolian (minor)

Annaziska/Kurd (minor)

Hijaz (phrygian dominant)

Jibuk (mixolydian)

Romanian Hijaz (dorian #4)

Sabye lydian

 

نتیجه گیری:

درست است که هنگ درام در ابتدا برای نواخته شدن نیاز به تخصص ندارد اما مانند همه ی ساز ها وقتی می خواهید نوازنده ای باشد که از هم خود و هم اطرافیانتان از صدای ساز شما به وجد می آید، به آموزش، استادی ماهر و فضایی فراهم شده برای آن احتیاج دارید. ما در ماژورین آماده ی حضور شما هستیم.

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 

Share

هنگدرام

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟