کمک دیکته موسیقی به شناخت صدا

درباره دیکته موسیقی چه می دانید؟

درباره دیکته موسیقی چه می دانید؟

 

درباره ی دیکته ی موسیقی چه می دانید؟

برای عموم ما، ترکیب عجیب و سوال برانگیزی است. دیکته ی موسیقی، اما اگر در حال خواندن موسیقی باشید یا آن را خوانده باشید، سازی یاد گرفته باشید، این ترکیب آشنا و بدیهی به نظرتان می رسد. حالا دیکته ی موسیقی چیست؟ توانایی تفکیک هر نت از ملودی ها، در واقع مشخص کردن نت ها را دیکته ی موسیقی می گویند که به گوش موسیقی قوی احتیاج دارد. یعنی با شنیدن هر ملودی شما توانایی آن را داشته باشید که نت های آن را بنویسید. اگر می خواهید هر نت را در موسیقی محبوب خود تشخیص دهید، با شناخت نت ها و تمرین و تکرار می توانید از پس آن بر بیایید، چرا که گوش موسیقی شما کاملا بر اساس میزان تمرین شما تقویت می شود و با تمرین و تکرار  و پشتکار هنرجو می تواند به این قدرت دست پیدا کند. این مهارت در هنرستان ها یا کلاس های موسیقی مربوطه توسط اساتید به هنرجویان آموزش داده می شود چرا که لازمه ی شناخت بهتر و مهارت بیشتر در انواع سازها و رشته های موسیقی است و ما در این مطلب می خواهیم تا جای ممکن شما را با این سر فصل آشنا کنیم.

 

فهرست:

  • نت های موسیقی
  • تقویت گوش موسیقی
  • نتیجه گیری

 

نت های موسیقی:

نت های موسیقی در واقع به اشکالی گفته می شود که برای نشان دادن اندازه ی کشش اصواتی که می شنویم به کار می بریم. (دو ، رِ، می، فا، سل، لا، سی)، هفت نت موسیقی و به ترتیب  از چپ به راست معادل هجایی آن ها می شود

(C, D, E, F, G, A, B) که ابتدایی ترین گام برای شروع یادگیری دیکته ی موسیقی، تقویت گوش موسیقایی یا هرگونه فعالیت دیگر در این حوزه است. عموما آدم ها نت ها را به حروف الفبا تشبیه می کنند، اما آن ها به اعداد نزدیکی بیشتری دارند؛ چون بین دو نت، (مثل وجود اعداد اعشاری بین اعداد حقیقی)، نت های فرعی دیگری هم وجود دارند که در تئوری موسیقی آن ها را با علائم تغییر دهنده یا عرضی مشخص می ‌کنند. این علامت ‌ها با اسم ‌های سری، کُرون، دیِز و بِمُل شناخته می شوند و نت ها را به اندازه نیم یا ربع پرده زیر و بم می‌ کند و علامت عرضی بکار هم این تغییرات را به حالت اولیه باز می گرداند.

آموزش آنلاین ماژورین

 

تقویت گوش موسیقی:

حالا که گریزی به دیکته موسیقی و نت های بکار رفته در موسیقی زدیم، اجازه دهید  راجع به تقویت گوش موسیقی صحبت کنیم که باعث بالا رفتن توانایی ها در دیکته ی موسیقی می شود. موسیقی از صوت ساخته شده و گوش انسان در محدوده فرکانسی مشخصی قادر به شنیدن اصوات است و نت‌ های موسیقی در همان محدوده فرکانسی قرار دارند. هر نت فرکانس مشخصی دارد با تغییر فرکانس صوت صدایی که می ‌شنویم تغییر می ‌کند اما این تغییر برای هر کسی مشخص و ملموس نیست. بنابراین کسی که گوش موسیقی خوبی ندارد و تفاوت نت ‌ها را حس نمی ‌کند در واقع نمی ‌تواند موسیقی را بشنود و بسیاری از ظرافت ‌ها و زیبایی‌ ها آن را درک نمی‌ کند. مهم ‌ترین مساله برای هر کسی که علاقه ‌مند به یادگیری موسیقی است و یا حتی کسی که تنها شنونده موسیقی است هنر خوب شنیدن است. نکته ای که خیلی جالب توجه است این است که بعضی از بزرگان موسیقی معتقدند که موسیقی ما بیش از آنکه نیاز به نوازنده خوب داشته باشد نیازمند شنونده خوب است برای مثال اگر در یکی آموزشگاه هایی که موسیقی را به صورت علمی یاد می ‌گیرند جمعی در کنار هم قرار بگیرند هر آوازی را که با هم بخوانند به احتمال خیلی زیاد کمتر ممکن است که صدای فالشی از آنها شنیده ‌شود  و همه آواز را به درستی می ‌خوانند، این مساله ناشی از توجه به دیکته موسیقی و تقویت گوش موسیقی است. تقویت گوش موسیقی نقش بسیار پر رنگ‌ و مهمی در اجرای موسیقی دارد بسیاری از هنرجویان موسیقی تصور می ‌کنند نوازندگی یعنی حفظ کردن ملودی، رعایت ریتم و حرکات دستان و انگشتان بر روی ساز، در حالیکه مهم ‌ترین بخش اجرای موسیقی قابل مشاهده نیست یک نوازنده خوب پیش از نواختن با سازش ملودی را به خوبی در ذهنش می ‌تواند بشنود. اگر نوازنده بتواند ملودی را پیش از اجرا در ذهنش بشنود به جای اینکه به صورت مکانیکی شیوه نواختن بر روی ساز را حفظ کرده باشد اجرای موسیقی ‌اش عمق بیشتر و کیفیت بسیار بهتری خواهد داشت که با تقویت گوش و دیکته این اتفاق خواهد افتاد.

برای کوک کردن ساز خود پیش از آنکه دست ساز خود بزنید و نواختن را آغاز کنید می بایست گوش موسیقی خوبی داشته باشید، تصور کنید اگر توان تشخیص تفاوت بین نت‌ ها را نداشته باشید، چطور می توانید متوجه شوید که یک سیم از ساز را باید بم‌ تر یا زیر تر کوک نمایید؟ آن چیزی که اینجا می تواند به کمک شما بیاید تقویت گوش موسیقی است.

 

 

نتیجه گیری:

همه ی این مطالب را گفتیم تا به ارزش این موضوع برای علاقه مندان و هنرجویان رشته های مختلف موسیقی پی ببریم. بدانیم که نقش آموزشگاه و اساتید ماهر و مجرب چقدر در یادگیری این اصول مهم و پر رنگ است و ما به همین دلیل موزشگاه ماژورین را معرفی می کنیم. مجموعه ای که در آن رشد و بالاتر رفتن سطح دانش و کیفیت آن همیشه در اولویت است.

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 

Share

سلفژ-و-دیکته-موسیقی

موسیقی

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟