انتخابی دشوار از بین چندین قطعه زیبا

پنج قطعه زیبا که با پیانو نواخته شده اند

پنج قطعه زیبا که با پیانو نواخته شده اند

 

آشنایی با پیانو:

پیانو؛ مشهورترین ساز کلید دار، سازی که به عنوان مادر همه سازها شناخته می شود. چرا که بیشترین وسعت صدا را در میان سازها دارد، وسعتی بیشتر از ۷ اکتاو صدا، که به نسبت باقی سازهای کلاسیک گستردگی اصوات بیشتری را شامل می شود. فرکانسی بین ۲۰ تا ۵۰۰۰ هرتز. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، این گونه در نظر بگیرید که وسعت صدای ساز ویولون حدود ۴ اکتاو است و بهترین خواننده ها تنها ۳ اکتاو صدای گسترده دارد. پیانو در سال 1709 توسط بارتولومئو کریستوفری (1655- 1730) از روی سازی به نام هارپسیکورد ساخته شد. اگر بخواهیم راجع به اجزای تشکیل دهنده ی پیانو بیشتر بدانیم؛ این ساز از جعبه ی بزرگ چوبی که داخل آن سیم هایی فلزی گذاشته شده اند. به این سیم های، چکش های کوچکی متصل شده است که با ضربه زدن روی کلید ها (کلاویه ها)، چکش ها به سیم های فلزی ضربه می زنند. سیم ها که به صفحه ای به اسم صفحه صدا متصل هستند از خود صدا تولید می کنند و این صدایی است که به گوش ما می رسد. صدایی دلنشین که جان همه ی علاقه مندان می نشیند. پیانو بر خلاف هارپسیکورد قادر به اجرای نوانس های مختلف است بدین معنا که به نسبت شدت فشاری که انگشتان نوازنده روی کلید های ساز وارد می کند شدت صدایی که تولید می شود هم تغییر خواهد کرد و به همین دلیل اسم پیانو که مخفف شده ی کلمه ی پیانو فورته است (پیانو به معنی ضعیف و فورته به معنی قوی می باشد) بر آن گذاشته شده است. ما در این مطلب می خواهیم ۵ قطعه ی زیبا و مشهوری که با ساز پیانو نواخته شده است را به شما عزیزان معرفی کنیم.

 

فهرست:

  • پیانیست های مشهور
  • ۵ قطعه ی زیبا و ماندگار پیانو
  • نتیجه گیری

 

پیانیست های مشهور:

این امر بدیهی است که جهان هر ساله با پیانیست های جدید بسیاری مواجه می شود چرا که چیره دستان و متبحران این ساز بسیارند. اما اگر بخواهیم با هم نظری به بهترین ها در طول تاریخ این ساز بیندازیم، با اسامی جالبی مواجه خواهیم شد که آن ها را خیلی پیشتر می شناختیم یا حداقل اسم آن ها شنیده ایم. لیست ما با نام لودویگ ون بتهوون آغاز می شود، شاید متخصصانی باشند که بگویند از نوازندگی بتهوون قطعه ای شنیده نشده اما با نوع برخورد منحصر به فرد او با این ساز و قطعاتی که توسط او ساخته شده است؛ نمی توان لیست را با هنرمند دیگری آغاز کرد. چرا که ۹ سمفونی از ۲۰ سمفونی بزرگ تاریخ آثار این نوازنده و آهنگساز بی نظیر است. اسم دیگر لیست ما، ولفگانگ آمادئوس موتسارت است. آهنگ ساز متبحر اتریشی  که قطعاتش نه تنها ماندگار که به عنوان مرجعی برای ورود نوازندگان به دانشگاه مطرح جهان شناخته می شوند. این لیست با کریستین زیمرمن ادامه پیدا می کند. نابغه ی لهستانی که عنوان نخست مسابقات بین المللی پیانو شوپن ورشو سال 1975 شناخته می شود. لف اووه آندسنس پیانیست مشهور اهل کشور نروژ متولد سال 1970 یکی دیگر از معروف ترین پیانیست های جهان به شمار می رود؛ که با خلق آثاری متفاوت و همچنین اجرای منحصر به فرد از سمفونی های بزرگان موسیقی دنیا نام خود را در لیست برترین نوازندگان پیانو قرار داده است. مارتا آرگریچ متولد سال 1941 یکی از بهترین پیانیست های جهان است که اهل کشور آرژانتین می باشد. او در کلاس اساتیدی همچون آرتور وبندیتی و فردریش گولدا نوازندگی را آموخت و در سن 24 سالگی توانست نام و آوازه خود را در جهان طنین انداز کند. تبحر در نوازندگی و نت های بسیار سنگین و سخت مارتا را به اسطوره ای برای نسل های بعد از خودش بدل ساخت.

پیانو- آموزش آنلاین ماژورین

 

۵ قطعه ی زیبا و ماندگار پیانو:

سونات نور مهتاب بتهوون، سونات‌ها معمولا در دو یا چهار موومان نوشته می‌شوند. موومان یا همان بخش اول سونات مهتاب ساخته لودویگ ون بتهوون جزو مشهورترین و زیباترین قطعاتی است که برای پیانو نوشته شده است؛ آنقدر زیبا که نفس ‌تان را بند می ‌آورد. این سونات یکی از بهترین کارهای بتهوون است و هکتور برلیوز آهنگساز، در وصف این قطعه، آن را «مرثیه‌ای باشکوه» می ‌خواند. نکته ‌ای که در نواختن «سونات مهتاب» اهمیت زیادی دارد تسلط روی قدرت انگشتان و کنترل آن‌ ها رو کلاویه‌ های پیانو است. در این قطعه نت‌ های دست چپ بسیار نرم و نت ‌های دست راست گاه به شدت قوی نواخته می ‌شود. برخلاف آنچه در نظر اول بنظر می ‌رسد قطعه ی بسیار پیچیده‌ ای است.

قطعه ی مهتاب دبوسی آنقدر محبوب است که یک لالایی مشهور کودکانه هم به اسم آن ساخته ‌اند. «Claire de lune» که معنای «مهتاب» می ‌دهد فقط از نظر اسم به قطعه بتهوون شباهت دارد، اما کاملا با آن قطعه رمانتیک دوره کلاسیک متفاوت است. تضاد مشخصی بین قطعه امپرسیونیستی دبوسی با «سونات مهتاب» بتهوون وجود دارد. این قطعه سومین موومان از یک سوییت اثر دبوسی است. سوییت‌ ها قطعاتی شیرین با آمیخته‌ ای از نواهای مربوط به رقص هستند. بخش ‌های مربوط به یک سوییت برخلاف سونات کاملا همبستگی دارند. قطعه «مهتاب» دبوسی شیرین و سهل و دلنشین است. فریب سادگی‌ اش را نخورید چون ۱۵ سال طول کشید تا دبوسی موومان سوم این سوییت را که «مهتاب» است، بنویسد. نتیجه قطعه ‌ای شده که ظاهر آن ساده است اما به شدت به مهارت نوازنده ی آن بستگی دارد.

نوکتورن در می بمل ماژور شوپن، ابتدا بدانیم که نوکتورن ‌ها قطعاتی ملایم با حال و هوای شبانه اند. شوپن در حوالی بیست سالگی نوکتورن‌های زیادی ساخت که نوکتورن در می بمل ماژور مشهورترین آن‌ها است.

قطعه ی بعدی، صحنه های کودکی از شومان است. مجموعه‌ ای شامل ۱۳ قطعه کوتاه تلخ و شیرین از کارهای روبرت شومان است که در آن‌ ها تم ‌هایی مانند بازی‌ های تعقیب و گریز، وحشت‌ های شبانه، داستان ‌های موقع خواب و خود خواب پوشش داده شده ‌اند. مشهورترین ‌شان هم قطعه‌ ای به نام «رویابافی» در گام فا ماژور است که رویای یک کودک را به شکل نت‌ های موسیقی درآورده است. رویابافی قطعه ‌ای به شدت احساسی است. شومان در نامه ‌ای به همسرش کلارا «صحنه ‌های کودکی» را «ملایم، صمیمی، و شاد مانند آینده‌ شان» توصیف کرده بود.

واریاسیون های گلدبرگ باخ داستان جذابی دارند. او ۳۰ واریاسیون برای یک کنت روسی تصنیف کرد که از بی ‌خوابی رنج می ‌برد. نام این واریاسیون ‌ها بعدتر از روی نوازنده کیبورد مشهور یوهان گوتلیب گلدبرگ انتخاب شد که به موزیسین ‌های زیادی برای نواختن این واریاسیون ‌ها کمک کرد تا برای کنت قطعات را بنوازند.

 

نتیجه گیری:

حالا که با این قطعه های زیبا آشنا شده ایم، بدانیم که یادگیری پیانو نه تنها به استعداد، علاقه و پشتکار احتیاج دارد، اساتیدی مجرب، چیره دست و فهمیده هم می خواهد که نه تنها در نواختن موسیقی بلکه در فهم و درک آن هم قدم برداشته باشند و بتوانند این ها را به هنرجویان خود نیز آموزش دهند، اساتیدی که در آموزش به کودکان تخصص جداگانه و در آموزش به بزرگسالان نیز تجریبه ای مجزا دارند. در فضایی که با فراهم کردن شرایط، هنرجویانش را رشد دهد و آموزش را در اولویت خود قرار دهد. آموزشگاه ماژورین، همه ی چیزی است که در باره ی آن صحبت کردیم.

 

منبع: سامانه آموزش آنلاین ماژورین

Share

پیانو

موسیقی

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟