صدایی جذاب و شنیدنی

پنج تا از بهترین قطعات ساخته شده برای ویولن

پنج تا از بهترین قطعات ساخته شده برای ویولن

 

ساز ویولن:

ویولن از جمله سازهای زهی – آرشه ای است. این ساز خوش صدا کوچکترین عضو از خانواده ی زهی – آرشه ای ها محسوب می شود و اصالتا ایتالیایی است. شیوه ی نواختن آن را اگر خواهیم توضیح دهیم؛ ساز روی شانه ی دست غیر تخصصی گذاشته می شود. آرشه ی آن را با دست تخصصی می گیریم و روی سیم ها می کشیم تا سیم ها را به ارتعاش مطلوب در آورده و صدایی که می خواهیم را با آن بسازیم. کوک این ساز از زیر به بم به ترتیب: می (سیم اول)، لا (سیم دوم)، ر (سیم سوم)، سل (سیم چهارم) است. فاصله ی صدای این سیم ها با هم نسبت یک پنجم دارند. اما نکته ی قابل توجه این است که ویولن با این وسعت صدا می تواند تمام فاصله های کروماتیک و کوچکتر را اجرا کند. حالا ما در این مطلب می خواهیم ۵ قطعه از بهترین های ساز ویولن را به شما عزیزان و علاقه مندان به این ساز، معرفی کنیم.

 

فهرست:

  • نگاهی کوتاه به تاریخچه ویولن
  • نقاط ضعف ویولن
  • نقش ساز ویولن
  • ۵ قطعه ی معروف ساز ویولن
  • نتیجه گیری

 

نگاهی کوتاه به تاریخچه ویولن:

این ساز اهل ایتالیا، که حالا هر کشوری سبک ها و نسخه هایی بومی از آن دارد؛ قرن نهم میلادی ساخته شده است. عده ای اعتقاد دارند که ویولن نمونه ی تکمیل شده ای از ساز رباب است. سازی که با ورودش به اروپا تغییراتی در آن به وجود آمد و به نام ربک شناخته شد. با توجه به این باور، می توان گفت ریشه ی این ساز از ایران برگرفته شده است. با همه ی تغییرات و تکاملی که در ساز ویولن اتفاق افتاد، نسخه ای که ما از آن می شناسیم در قرن ۱۶ میلادی به وجود آمد. اگر بخواهیم به اولین سازندگان ساز ویولن بازگردیم، می توانیم به گاسپارو برتولتی ایتالیایی اشاره کنیم. عده ای او را مخترع ویولن می دانند. این استاده چیره دست شاگردان به نام و مشهوری را پرورش داد که از آن ها گاسپارو برتولتی آندره آماتی به شهرت زیادی دست پیدا کرد. شهرت این نوازنده و سازنده ی ویولن بیشتر به دلیل پرورش آنتونیو استرادیواری است، شاید شناخته شده ترین نام در میان سازندگان ساز ویولن. چرا که تا کنون در جهان کسی پیدا نشده که بتواند هنر او را تکمیل نماید یا قادر باشد ویولنی بسازد که از نظر زیبایی و صوت بتواند با ویولن ‌های آنتونیو استرادیواری برابری کند.

نوازندگی ویولن- آموزش آنلاین ماژورین

 

نقاط ضعف ویولن:

در بالا به ساختمان ساز اشاره کردیم، حال بیایید به نقاط ضعف این ساز هم اشاره ای کنیم. برای مثال می توانیم از سیم ها شروع کنیم چون سیم زه نو برای دست یابی به کوک ثابت، به زمان زیادی نیاز دارد. همین طور در اثر تغییر دما یا رطوبت هوای محیط واکنش سریع دارد، که نتیجه آن نوسان دایمی در کوک ساز است. این سیم‌ها از روده (بافت بیولوژیکی) تشکیل شده‌اند که با گذر زمان، رطوبت و چربی طبیعی خود را از دست می ‌دهند؛ البته که برای برطرف کردن این مشکل می توان از روغن سیم ها استفاده کرد. البته حالا در سیم‌ های بم ‌تر روی بافت بیولوژیکی، سیم فلزی نازکی می ‌پیچند و در سیم ‌های زیرتر از مفتول فلزی تنها استفاده می کنند تا نوازندگان بتوانند برای مدت طولانی تر و با کیفیت بیشتری از ویولن استفاده کنند.

 

نقش ساز ویولن:

نقش این ساز چه در ارکسترها، به صورت گروه‌نوازی و چه در ارکستر مجلسی و حتی به صورت تک‌نوازی پراهمیت است چرا که معمولا بیشترین نقش را سازهای ویولن در ارکسترها بر عهده دارند. اگر جزیی تر به نقش ویولن بپردازیم می شود به این صورت نگاه کنیم که، مهم ‌ترین شخص در ارکستر مشخصا رهبر ارکستر است اما نوازنده‌ ی ویولن اول که کنسرت‌مایستر (مدیر کنسرت) نیز نامیده می ‌شود، با اختلاف کمی در درجه‌ ی دوم اهمیت قرار می ‌گیرد. برای دانشجویان موسیقی، جایگاه آرمانی ویولن صندلی اول، بیش از هر چیزی به معنی بهترین بودن است.

 

ویولن- آموزش آنلاین ماژورین

 

۵ قطعه ی معروف ساز ویولن:

گوش کردن به قطعات و اجراهای مشهور ساز ویولن، فقط زیبا و دلنشین نیست. گوش موسیقایی هم با شنیدن مداوم اجراها و قطعات بزرگ قوی می شود. کم کم سلیقه ی موسیقی تخصصی که به مخاطبش در تشخیص نت ها می دهد، می تواند هر کسی را شگفت زده کند. حالا با ۵ قطعه از این قطعات بیشتر آشنا شویم.

  • آهنگ طلوع آفتاب اجرای با ویولن

با یک موسیقی از کشور خودمان آغاز کنیم. موسیقی زیبا و دلنشین از آلبوم طلوع آفتاب ازاین آلبوم بی کلام منوچهر سهیلی هنرمند که گوش کردن به آن حقیقتا سحر انگیز است. منوچهر سهیلی یکی از نوازندگان ویولن هستند که درسال 1344 نزد احمد شباهنگ نواختن ویولن را آغازکردند.

  • CANON IN D MAJOR از زیباترین قطعات کلاسیک ویولن

یکی از قطعات کلاسیک ویولن Canon in D major است این قطعه از ساخته های پاخلبل قصه ای جذاب دارد. چرا که برای مدتی طولانی ناشناخته ماند و در اواسط قرن ۲۰ دوباره پیدا شد. این قطعه در قرن هفدهم ساخته شده که در همان زمان هم به محبوبیتی شگفت انگیز رسید.

  • سمفونی شماره 5 بتهوون

سمفونی 5 از بتهوون به عقیده بسیاری از افراد در حوزه موسیقی، بزرگترین اثر موسیقی تاریخ است. این سمفونی بین سال‌ های ۱۸۰۴ تا ۱۸۰۸ نوشته شده است و یکی از پرطرفدارترین قطعات کلاسیک است. دلیل شهرت این سمفونی، سادگی و در عین حال وضوح و شفافیت موسیقی در آن است.

  • SONATA IN A MAJOR

این اثر کلاسیک یکی از ساخته های نیکولا پاگانیتی نوازنده و آهنگسازی است که کمتر کسی ممکن است او را نشناسد. شنیدن این سوناتا علاقه ی هر شنونده ای را به ساز ویولن شعله ور خواهد.

  • SCHON ROSMARIN

قطعه ی کلاسیک زیبایی که کریسلر خلق کرد. فریتس کرایسلر نوازنده ی ویولن و آهنگسازی که لحن شیرین و جمله بندی های پر از احساسش با ویولن نام او را ماندگار کرد.

 

نتیجه گیری:

علاقه مندان به ویولن حتما می دانند که راه یادگیری این ساز، آسان نیست. اما، وقتی مهارت به دست بیاید، شعف و غروری که به نوازنده دست می دهد وصف نشدنی است. چرا که حتی شنیدن این ساز هم می تواند مدام شنونده اش را به وجد بیاورد. برای کسب این هنر علاقه و پشتکار را اگر ثابت در نظر بگیریم، آموزشگاه و استاد مناسب و ماهر، می توانند این مسیر سخت را شیرین تر و قابل دسترس تر کنند. به همین دلیل ماژورین پیشنهاد ما برای یاد گرفتن ساز ویولن به شما عزیزان است.

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

Share

ویولن

موسیقی

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟