نرم افزارهایی با امکانات و ویژگی‌های متفاوت

بهترین نرم افزارهای تدوین

بهترین نرم افزارهای تدوین

یکی از چیزهایی که در حوزه تدوین فیلم بسیار اهمت دارد همان استفاده از نرم افزارهای مناسب است، نرم افزارهایی که هر یک امکانات و ویژگی‌های متفاوت و البته متعددی دارند و برای تدوین فیلم امکانات متنوعی را ارائه می‌ دهند. در این مقاله، چند تا از بهترین نرم افزارهای تدوین را معرفی کرده و به هر کدام از آن‌ ها به صورت جداگانه پرداخته‌ ایم. همراه ما باشید.

 

 

 

فهرست:

  •  Adobe Premiere Pro
  •  Final Cut Pro
  •  DaVinci Resolve
  •  Avid Media Composer
  • نتیجه گیری

 

۱. Adobe Premiere Pro

Adobe Premiere Pro یکی از بهترین نرم افزارهای تدوین است که از آن در بیشتر فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی استفاده می‌شود. این نرم افزار، قابلیت‌های بسیاری مانند ویرایش فیلم‌ها، اضافه کردن افکت‌های صوتی و تصویری، مونتاژ صحنه‌ها و… را داراست. همچنین، قابلیت ادغام با نرم افزارهای دیگر از جمله Adobe After Effects و Adobe Photoshop را نیز دارد. یکی از فیلم‌های ساخته شده با استفاده از Adobe Premiere Pro، فیلم مستند “Free Solo” می‌ باشد که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. این فیلم که به کارگردانی Jimmy Chin و Elizabeth Chai Vasarhelyi ساخته شده، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم مستند در سال ۲۰۱۹ شد.

Adobe Premiere Pro یک نرم افزار توسعه داده شده توسط شرکت Adobe است.  Adobe Premiere Pro برای اولین بار در سال 2003 راه اندازی شد و جانشین Adobe Premiere است که اولین بار در سال 1991 راه اندازی شد. این برنامه برای ویرایش حرفه ای ویدیو طراحی شده است، در حالی که برادرش، Adobe Premiere Elements، بازار مصرف را هدف قرار می دهد.

بهترین نرم افزارهای تدوین

۲. Final Cut Pro

Final Cut Pro (اغلب به اختصار FCP یا FCPX) یک برنامه حرفه‌ای ویرایش ویدیوی غیرخطی است که ابتدا توسط Macromedia و از سال 1998 توسط اپل به عنوان بخشی از مجموعه برنامه‌های حرفه‌ای آن توسعه یافت. Final Cut Pro به کاربران اجازه می دهد تا فیلم های ویدئویی را وارد، ویرایش و پردازش کنند و آن را به فرمت های مختلف خروجی بگیرند.

این نرم افزار، قابلیت‌های بسیاری مانند ویرایش فیلم‌ها، اضافه کردن افکت‌های صوتی و تصویری، مونتاژ صحنه‌ها و… را به کاربران ارائه می‌دهد. همچنین، این نرم افزار، قابلیت کار با فرمت‌های مختلف و ادغام با دیگر نرم افزارهای ساخت فیلم را نیز داراست. یکی از فیلم‌های ساخته شده با استفاده از Final Cut Pro، فیلم “The Social Network” می‌باشد که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. این فیلم که به کارگردانی David Fincher ساخته شده، برنده سه جایزه اسکار در سال ۲۰۱۱ شد.
Final Cut Pro  یک نرم افزار توسعه داده شده توسط شرکت Apple است. نسخه اولیه نرم افزار Final Cut Pro در سال ۱۹۹۹ منتشر شد.

در دهه 2000، فاینال کات پرو یک پایگاه کاربری بزرگ و در حال گسترش را توسعه داد که عمدتاً علاقمندان به ویدیو و فیلمسازان مستقل بودند.

بهترین نرم افزارهای تدوین

۳. DaVinci Resolve

 DaVinci Resolve یکی از بهترین نرم افزارهای تدوین فیلم است که از آن برای ویرایش فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی استفاده می‌شود. این نرم افزار، امکانات بسیاری مانند اضافه کردن افکت‌های ویژه، رندرینگ، درجه‌بندی رنگ، تصحیح رنگ، جلوه‌های بصری و ویرایش ویدیو پس از تولید صوتی برای macOS، ویندوز و لینوکس را دارد که توسط Blackmagic Design توسعه یافته است.  قابلیت کار با فرمت‌های مختلف و ادغام با سایر نرم افزارهای ساخت فیلم نیز در این نرم افزار وجود دارد. یکی از فیلم‌های ساخته شده با استفاده از DaVinci Resolve، فیلم “Mad Max: Fury Road” می‌باشد که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. این فیلم که به کارگردانی George Miller ساخته شده، برنده شش جایزه اسکار در سال ۲۰۱۶ شد.
DaVinci Resolve یک نرم افزار توسعه داده شده توسط شرکت Blackmagic Design است. نسخه اولیه نرم افزار DaVinci Resolve در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.

 تا سال 2009 که توسط Blackmagic Design خریداری شد، توسط داوینچی سیستمز به عنوان DaVinci Resolve  توسعه داده شد. علاوه بر نسخه تجاری نرم افزار (معروف به DaVinci Resolve Studio)، Blackmagic Design همچنین یک نسخه رایگان، با عملکرد کاهش یافته، به سادگی DaVinci Resolve نامیده می شود که قبلا به عنوان DaVinci Resolve Lite شناخته می شد.

بهترین نرم افزارهای تدوین

۴. Avid Media Composer

Avid Media Composer یکی از معروف‌ترین نرم افزارهای تدوین فیلم است که از آن در بسیاری از فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی استفاده می‌شود. این نرم افزار، قابلیت‌های مانند ویرایش تصویر و صدا، اضافه کردن افکت‌های ویژه، ساخت تایتل و … را داراست. همچنین، قابلیت ادغام با سایر نرم افزارهای ساخت فیلم را نیز دارد. یکی از فیلم‌های ساخته شده با استفاده از Avid Media Composer، دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده (Jurassic World: Fallen Kingdom) یک فیلم اکشن علمی تخیلی محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی جی. ای. بایونا و نویسندگی درک کانولی و کالین ترورو است.

Avid Media Composer یک نرم افزار توسعه داده شده توسط شرکت Avid Technology است. نسخه اولیه نرم افزار Avid Media Composer در سال ۱۹۸۹ منتشر شد.

بهترین نرم افزارهای تدوین

نتیجه گیری:

اطلاعات بالا برای قدمهای اولی که برای تدوین فیلم برمیدارید مناسب است و در قدم های بعدی، برای انتخاب نرم افزار مناسب برای تدوین فیلم، بهتر است نیازها و خواسته‌های خود را مشخص کنید و با توجه به آن‌ها نرم افزار مناسب را انتخاب کنید. ماژورین دوره های مخصوص یادگیری نرم افزار پریمیر پرو برگزار می کند:

۱- دوره جامع آموزش نرم افزار پریمیر پرو

۲- آموزش پیشرفته نرم افزار پریمیر پرو

۳- آموزش اصلاح رنگ با نرم افزار پریمیر پرو

 

که می توانید با یادگیری تکنیکهای مختلف از مدرسین با تجربه کیفیت کارتان را ارتقا دهید.

ماژورین کمکت میکنه.

 

* این متن با استفاده از وبسایت مصطفی توحیدی نسب تهیه شده است.

Share

دوره جامع آموزش نرم افزار پریمیر

هنرهای تجسمی

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟