یادگیری سازی متفاوت

هنگدرام سازی خوش نوا

هنگدرام سازی خوش نوا

ساز هنگدرام از جمله سازهای جدیدتر در میان سازهای دیگر است ولی به خوبی جای خود را میان مردم باز کرده است. امروز می خواهیم درباره این ساز جوان صحبت کنیم. سازی با شکل بسیار متفاوت و دیدن اینکه چطور نواخته می شود، انسان را متعجب و مشعوف می کند. همراه ما باشید تا نگاهی کوتاه به ساز هنگدرام داشته باشیم.

 

 

 

 

فهرست:

  • زادگاه هنگدرام
  • شکل هنگدرام
  • بخشهای مختلف ساز هنگدرام
  • چه چیزی handpan  و  hang را متفاوت می کند؟
  • نتیجه گیری

 

زادگاه هنگدرام:

میراث این ساز از برن سوئیس سرچشمه می گیرد، جایی که فلیکس رونر و سابینا شارر این ساز چند وجهی به نام Hang را ساختند. فلیکس رونر اولین نوازنده برجسته ساز موسیقی به نام درام فولاد ترینیداد بود که اولین بار در اوایل دهه 70 در اروپا به رسمیت شناخته شد. با درک روشنی از درام فولادی، او و شریک تجاری خود سابرینا شارر PANArt را تأسیس کردند، شرکتی که به دلیل ایجاد آلات موسیقی دندانه دار در سال 1990 شناخته شده بود. در سال 2001 بود که فلیکس و سابرینا رسما Hang را در Musikmesse فرانکفورت معرفی کردند. در آلمان.

این ارائه منجر به محبوبیت Hang به عنوان یک ساز موسیقی به دلیل لحن اسرارآمیز و زیبا و همچنین مقیاس های منحصر به فرد آن شد. با این حال، سازندگان آن را تولید انبوه نکردند و در نتیجه تنها تعداد محدودی از آن در هر سال در دسترس بود. دلیل این امر این است که سازندگان این ساز را یک خلاقیت هنری و تخیلی می دانستند و نه چیزی که به راحتی در سراسر جهان فروخته شود. به همین دلیل بود که نسخه‌های مختلف از اروپا و ایالات متحده توسط سازندگان دیگر در حدود سال 2007 به وفور ساخته شد. در حال حاضر بیش از 100 سازنده در جهان با درجات مختلف کیفیت عینی و ذهنی وجود دارد.

صدای هنگ دارم  صدایی خاص و آرامش بخش است. زیبایی صدای این ساز به دلیل داشتن هارمونیک های فراوانی که در تک تک نت های آن وجود دارد و نیز چون بدنه این ساز یکپارچه است، وقتی نتی را به تنهایی به صدا درآورید دیگر نت ها نیز به شدت کمی به لرزش در می آیند. همین موضوع صدای هنگدرام را بسیار گرم و دلنشین کرده است. رایج ترین گام برای کوک هنگدرام ها معمولاً در گام رِ مینور است. برای هنگدرام های رایج 9 نت با کوک رِ مینور فن بیس که دارای کوک رِ یا D در قسمت مرکزی سطح ساز قرار گرفته و باقی نتها  در این نت مرکزی قرار می گیرند.

 

شکل هنگدرام:

هنگدرام یا هندپن جزو دسته سازهای کوبه ای- ملودیک است. در نگاه اول این ساز شبیه سفینه های فضایی در فیلمهای تخیلی و یا سپرهای جنگی دوران باستان است. این ساز از دو صفحه بیضی شکل از جنس فلز تشکیل شده است که به صورت قرینه به هم چسبانده می شود. احتمالاً بسیاری از افراد تصور می کند هنگدرام یا هندپن سازی جدید است که به تازگی وارد عرصه موسیقی شده است. ممکن است این ساز به تازگی شهرت زیادی در بین مردم پیداکرده باشد اما همانطور که پیشتر گفته شد از زمان اختراع و استفاده از آن در موسیقی حدوداً دو دهه گذشته است.

 

بخشهای مختلف ساز هنگدرام:

سمت بالا ("Ding") دارای یک "نت" مرکزی است که در آن چکش شده است و هفت یا هشت "حوزه تن" در اطراف مرکز چکش کاری شده است. پایین ("Gu") یک سطح ساده است که دارای یک سوراخ نورد در مرکز با یک نت تنظیم شده است که می تواند هنگام ضربه زدن به لبه ایجاد شود.

ساز هنگدرام

 

چه چیزی handpan  و  hang را متفاوت می کند؟

مخترعان Hang نام Hang را علامت تجاری کردند و حقوق قانونی آن را تحت PANArt گرفتند. پس از مدتی این ساز در میان برخی از نوازندگان رواج یافت و افراد دیگری نیز به ساخت این سازها روی آوردند. با توجه به حقوق قانونی، سازندگان دیگر مجبور بودند نام سازهای خود را به گونه ای دیگر انتخاب کنند. در آن زمان بود که آنها کلمه "handpan" را پیدا کردند. نام "Hang" فقط محدود به سازهایی است که توسط PANArt ساخته شده است در حالی که نام "handpan" به هر نوع طبل آویز یا تابه فولادی دیگری اشاره دارد که توسط سازندگان ساز غیر از PANArt ساخته شده است. .

اگرچه "hangdrum" اصطلاحی است که معمولاً توسط اکثر مردم به صورت شفاهی برای اشاره به این ساز استفاده می شود، سازندگان اصلی معتقدند که عنوان ابزار موسیقی باید Hang باشد.

نام‌های متداول‌تری غیر از هندپان وجود دارد: پانتام، درام دستی، درام آویزان (که اصطلاحی نادرست است) و بسیاری دیگر.

بر خلاف سایر سازها، هنگدرام یک ساز آسانی برای یادگیری است و این برای نوازندگان باتجربه و همچنین برای هر کسی که فکر می‌کند در موسیقی بی استعداد است صادق است. به دلیل تن های نسبتاً کم روی یک دست و ویژگی "هنگ بودن"، نمی توان نت های اشتباه را زد. حتی اگر تکنیک ضربه زدن صحیح نیاز به تمرین داشته باشد، حفظ انگیزه و اشتیاق در حین یادگیری آسان است.

 

کدام Handpan ساز مناسب من است؟

هیچ پاسخ کلی برای این سوال وجود ندارد. شاید مقیاس، شاید تن صدا، شاید بافت و احساس لمسی باشد.

 

نتیجه گیری:

ساز هنگدرام که این روزها بین جوانان و نوجوان محبوبیت پیدا کرده از جمله سازهایی است که در موقعیتها و جاهای مختلف نواخته می شود. اگر خودتان یا کسی از عزیزانتان مشتاق یادگیری این ساز خوش نواست، کافیست با ماژورین تماس بگیرید و یادگیری را با مدرسان دقیق و با حوصله ماژورین آغاز کنید. ماژورین کمکت می کنه.

 

 

Share

هنگدرام

موسیقی

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟