زبان و زیبایی های ایتالیایی

آثار برجسته زبان ایتالیایی

آثار برجسته زبان ایتالیایی

ادبیات ایتالیایی:

وقتی به ادبیات ایتالیایی فکر میکنیم یادمان می آید که ادبیات ایتالیایی پر است از انواع شعرهای حماسی و عاشقانه تا رمان ها و قصه هایی که خوانندگانش را به وجد می آورد. در این مطلب می خواهیم در مورد آثار برجسته زبان ایتالیایی با شما صحبت کنیم. اما ابتدا باید کمی به تاریخ ادبیات ایتالیایی بپردازیم.

فهرست:

  • تاریخ ادبیات ایتالیایی
  • دانته
  • دکامرون
  • بارون درخت نشین
  • دون کامیلو

 

تاریخ ادبیات ایتالیایی:

اگر بخواهیم به ابتدا و ریشه ی ادبیات ایتالیایی برگردیم باید بگوییم بخش بزرگی از ادبیات ایتالیایی در ابتدا غزل ها و اشعاری عاشقانه بود که هم به صورت حماسی و هم عاشقانه توسط شاعران دوره گرد و نقالان برای مردم خوانده می شد. عموما این اشعار با چنگ و آواز به گوش مردم می رسید و تاثیر آن را چند برابر می کرد؛ مردم هم به شدت از آن استقبال می کردند. این نغمه سازان  داستان پردازان خیلی از مواقع از واژه های فرانسوی در اشعار و قصه های خود استفاده می کردند که وزن بیشتری به آن بدهند و آهنگینش کنند. اما بدانیم که در حدود قرن دوازدهم و سیزدهم میلادی هر یک از شهرها و نواحی ایتالیا دارای حکمرانی مستقل بود به همین دلیل وحدتی در این سرزمین وجود نداشت و لهجه‌ ها عموما با هم تفاوت داشتند. کمی بعد در زمان فردریک دوم زبان ایتالیایی در سیسیل، توسکانی مورد استفاده ی  شاعران و خوانندگانی که به ایتالیایی شعر می‌سرودند قرار گرفت که حالا آن ها را با نام قافیه ‌پردازان سیسیل و توسکانی می شناسیم. استاد و پیشوای این شعرهای ایتالیایی هم شخصی به نام گوئیدو گویینچلی Guido Guinceli  بود که در سال ۱۲۵۴ میلادی درگذشته بود. او از مردم بولونیا بود و در سرودن غزل های پرشور عاشقانه، مهارتی بسیار زیاد داشت. نفوذ اشعار این شاعر بزرگ در پرورش فکری و شکوفایی استعداد دانته الیگری شاعر و نویسنده معروف ایتالیایی خیلی مؤثر بوده، سبب سرودن و نوشتن داستان کوتاه زندگی نو، سپس کمدی الهی هم شده است. دانته شاعر و نویسنده نام‌آور ایتالیایی (۱۳۲۱-۱۲۵۶) بود که به او می پردازیم.

دانته:

مثل خیلی از شاعرها و نویسندگان، انگیزه سرودن و نوشتن زندگی نو و کمدی الهی از طرف دانته به خاطر یک عشق آسمانی بود که به دختری بنام بئاتریس پورتی داشته است و این عشق از ده ‌سالگی تا پایان عمر این شاعر را در برگرفت. شاید جالب باشد که بدانید دانته پس از مرگ بئاتریس هرگز دوباره ازدواج نکرد. اما قصه از این قرار است که دانته شبی بئاتریس را در خواب دید و تصمیم گرفت که به خاطر این خواب به نوشتن کمدی الهی بپردازد. در بسیاری از قسمت های کتاب کمدی ‌الهی بئاتریس همچون فروغی تابان و خورشیدی درخشان و مظهر تقوا و زیبایی و خیرمطلق است. کتاب کمدی‌ الهی تصویری از قرون وسطی با اخلاق و رفتار و اختلافات و جنگ ها و چهره‌ های نامی و تمدن های قدیم است اما باید گفت در این کتاب عظیم صحنه‌های گویا از تاریخ، پیش چشم مجسم می شود. از کمدی الهی دانته نمایشنامه‌ها و اپراهای بسیار اقتباس و استفاده شده‌است. دانته علاوه بر نوشتن دو کتاب زندگی نو و کمدی الهی کتاب های دیگری نیز درباره ی فلسفه و سیاست نوشته است.

دکامرون:

دکامرون را شاید بتوان مشابه هزارویک شب ایرانیان دانست. سندی از زندگی در قرن چهاردهم در ایتالیا است. زمانی که طاعون شایع شد. همچنین یکی از مهم‌ ترین آثاری است که گفته می شود در رنسانس ایتالیا نقشی مهم را ایفا کرده است. این کتاب ماجرای زندگی هفت زن و سه مرد است که پس از شیوع طاعون از فلورانس به ییلاق ‌های اطراف پناه می ‌برند تا از بیماری در امان بمانند و برای این که روزها و شب‌های شان را بگذرانند، برای همدیگر قصه تعریف می‌ کنند. هرچند این کتاب پر از قصه است، اما قصه‌ ها روایتگر زندگی واقعی هستند. از روی کار آمدن طبقه تاجر می‌ گویند و دست فسادی را که کل کلیسا را فراگرفته است را رو می‌کنند. جووانی بوکاچیو با نوشتن کتاب دکامرون، نویسنده‌ های بعد از خود را به شدت تحت تاثیر قرار داد؛ شکسپیر، ولتر، مارتین لوتر و جورج الیوت از جمله کسانی بودند که از این کتاب تاثیر گرفتند و این تاثیر را می ‌توان در آثار و نوشته‌های شان مشاهده کرد.

 

بارون درخت نشین:

برای خیلی از مخاطبان ادبیات داستانی، نام ایتالو کالوینو کافی است تا به ادبیات ایتالیا سری بزنند و شیفته ی آن شوند. ایتالو کالوینو کتاب‌ های بسیاری دارد اما بیشتر با کتاب‌های اگر شبی از شب‌ های زمستان مسافری و بارون درخت نشین در ایران شناخته می ‌شود. او در داستان بارون درخت نشین به سراغ سنت ‌های کهنه  رفته است و عصیان در برابر این سنت‌ های قدیمی و از کار افتاده را در قالب زندگی و تصمیم عجیب کوزیمو روندو نشان داده است: پسرکی از خانواده ‌ای ثروتمند که لقب بارون دارد و تصمیم گرفته است تا زمین را ترک کند و از حالا به بعد روی درختان به زندگی خودش ادامه بدهد. او تصمیم گرفته از زمین فاصله بگیرد تا به قول خودش بتواند بهتر ببیند و این کار را با جدا شدن از مردم و زندگی کردن روی درخت بلوط حیاطشان آغاز می‌کند. هرچند ادعای او، زندگی کردن روی درختان و پا نگذاشتن روی زمین، اول چندان جدی گرفته نمی‌شود، اما زندگی او را حسابی تغییر می دهد.

 

دون کامیلو:

رفیق دون کاملیو یکی از کتاب‌ های مجموعه ی دنیای دن کامیلو است. اثری از جووانینو گوارسکی، نویسنده، طنزنویس و روزنامه‌ نگار ایتالیایی که حاصل سال‌ ها کار کردن او در دنیای پرآشوب جنگ و جدال میان فاشیسم و کمونیسم، کتاب‌ هایی طنز، شعارهای مشهور علیه کمونیسم و همچنین انتقادهای تند و کوبنده‌ اش از این نظام است. دنیای کوچک دون کاملیو که او آفرید و از مشهورترین آثارش هم به شمار می ‌رود، ماجرای زندگی و برخوردهای دون کامیلو، کشیش یک روستا، و پپونه، شهردار همان روستا است. این شخصیت سومی هم وجود دارد که نباید فراموشش کرد. مجسمه مسیح که بر فراز محراب کلیسا قرار دارد و همواره شخصیت‌ ها را زیر نظر گرفته است و آن‌ها را به خیر و عافیت می‌رساند.

 

دیگر تنها نیستی:

استفانو بنی با نوشتن داستان‌هایی مانند مارگاریتا دولچه ویتا و کافه زیر دریا نشان داده است که قصه‌گوی قابلی است. او با زبانی صریح می‌نویسد که البته از ویژگی‌های بارز ادبیات ایتالیا است. دیگر تنها نیستی مجموعه‌ای از داستان‌های کتاب دستور زبان خدا است که برای آشنایی با قلم این نویسنده یک انتخاب عالی به شمار می‌آید. داستان‌های این مجموعه در مرز میان کمدی و تراژدی قرار گرفته ‌است و زیبایی آن، این است که زندگی، تنهایی و آدم‌ها را، درست همان شکلی که هستند، به ما نشان می‌دهند.

 

لیست آثار برجسته ی ایتالیایی:

در این بخش آثار برجسته ی زبان ایتالیایی را به صورت لیست بررسی می کنیم که تا شما خوانندگان عزیز بتوانید با آن ها آشنا شوید و این کتاب های بسیار ارزشمند را اگر مطالعه نکردید به لیست کتاب هایی که باید بخوانید اضافه کنید.

  • آنک نام گل، نوشته ی امبرتو اکو
  • نامه به کودکی که هرگز زاده نشد، اثر اوریانا فالاچی
  • دوست باهوش من، نوشته ی النا فرانته
  • سایه ی سنگین خانوم الف، اثر پائولو جوردانو
  • به عبارت دیگر، اثر جومپا لاهیری

 

نتیجه گیری:

مثل تمامی مطالب ما که در آن لیستی به چشم می خورد باز باید خدمت شما عزیزان بگوییم که این لیست هم کامل نیست و می تواند بلندتر شود. اما هدفی که پشت این لیست است، شناخت شما عزیزان در مورد آثار برجسته ی زبان ایتالیایی است که هم می تواند سرگرمی خوبی باشد و هم به اطلاعاتتان اضافه کند. برای خواندن آثار ایتالیایی به زبان ایتالیایی، می توانید یادگیری زبان را با اساتید با تجربه و ماهر ماژورین آغاز کنید. این فرصت را از دست ندهید. اینجا در ماژورین منتظر شما هستیم.

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 

Share

ایتالیایی

زبان

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟