بهترین انیمه های ژاپنی را بهتر بشناسید

ده تا از پر طرفدار ترین انیمه ها

ده تا از پر طرفدار ترین انیمه ها

 

در کشور ژاپن کلمه "انیمه" به هر نوع انیمیشنی اشاره دارد، اما بقیه جهان آن را به طور خاص به معنای انیمیشن ژاپنی در نظر می گیرند.

شاید شما هم کارتن‌هایی مانند حنا دختری در مزرعه، مهاجران، خانواده دکتر ارنست، بابالنگ دراز و ... را دیده باشید. آنها هم انیمه‌هایی هستند که با تکنولوژی روز آن زمان ساخته شده اند و در مقایسه با انیمه‌های امروزی بسیار مبتدی به نظر می رسند.

حال ببینیم انیمه یا همان انیمیشن ژاپنی از کی وارد عرصه صنعت مدیا شد؟

اولین فیلم انیمیشنی که در ژاپن منتشر شد -و بنابراین اولین انیمه- احتمالاً در اواخر سال 1916 یا اوایل 1917 توسط Shimokawa Oten  و با گچ ساخته شد و مدت آن کمتر از پنج دقیقه بود. عدم قطعیت اینکه این اولین انیمه بوده یا خیر  ناشی از این واقعیت است که فیلمهای زیادی با تخریب بسیاری از استودیوها و تئاترهای سینمایی در زلزله بزرگ کانتو در سال 1923 از بین رفت، در بمباران‌های جنگ جهانی دوم تخریب شد یا به سادگی با گذشت زمان نابود شد. همچنین فیلمهای اولیه نیتروسلولز که روی آنها چاپ شد بسیار ضعیف و فوق العاده قابل اشتعال بودند و از بین رفته اند.

گفته می شود که همراه با Ōten Shimokawa  انیماتورهای دیگری همچون Seitarō Kitayama و Jun'ichi Kōuchi، هر سه به عنوان "پدران انیمه" هستند و فیلمهای متعددی تولید کردند .

 

ژانرهای انیمه:

 

انیمه نیز مانند فیلمها ژانرهای متفاوتی دارد. دسته‌های اصلی ژانر انیمه‌ها عبارتند از:

اکشن

ماجراجویی

کمدی

درام

برشی از زندگی

فانتزی

جادویی

ماوراء طبیعی

ترسناک

معمایی

روانشناختی

عاشقانه

علمی- تخیلی

حال با این مقدمه با ما همراه باشید تا نگاهی به تعدادی از انیمه‌های پرطرفدار بیندازیم:

 

10 تا از پرمخاطب ترین انیمه‌ها:

 

Howl’s Moving Castle

 

قلعه متحرک هاول، یکی از پرفروش ترین فیلم‌های انیمیشن در ژاپن، در سال 2004 اکران شد. این فیلم بر اساس رمان انگلیسی Howl's Moving Castle  نوشته دیانا واین جونز است. قهرمان داستان، سوفی با نفرین جادوگر به یک زن نود ساله تبدیل می شود. ماجراجویی او با شخصیت اصلی Howl و قلعه متحرک ادامه می یابد.

انتشار: 2004

ژانر: فانتزی

Howl s Moving

 

سرود قلب (The Anthem of the Heart)

 

در سال 2015 این سریال توسط کارکنانی که در سریال انیمیشن Anohana: The Flower We saw at the Day  کار کرده بودند، تولید شد. دختر جوانی به نام جون ناروس گذشته تکان دهنده ای (تجربه طلاق والدین) دارد. وی نمی تواند خیلی صحبت کند اما می تواند آواز بخواند. او در جشنواره مدرسه برای اجرای موسیقی تعیین شده است و ...

انتشار: 2015

ژانر: درام

 

نام تو (Your Name)

 

نام تو، به کارگردانی ماکوتو شینکای در سال 2016، از انیمه‌های مشهور در سطح داخلی و بین المللی شناخته شده است و بیشترین فروش را در گیشه خارجی فیلم‌های انیمه ژاپنی داشت.

نام تو عمدتا بر اساس دو مکان واقعی توکیو و تاکایاما در مرکز ژاپن است. ماکوتو شینکای به زیبایی نمایانگر دنیای واقعی است، که طرفداران را تشویق می کند تا در نقاطی که در فیلم نشان داده شده سفر کنند.

انتشار: 2016

ژانر: فانتزی

 

حمله به تایتان‌ (Attack on Titan)

 

این مجموعه در دنیایی اتفاق می افتد که بشریت در شهرهایی زندگی می کند که توسط دیوارهای عظیمی احاطه شده اند و انسان‌ها را در برابر تایتان‌ها محافظت می کنند. ارن یگر به سربازی می رود و قول می دهد که برای گرفتن انتقام مادرش، تایتان‌ها را متوقف کند. حقایق مربوط به تیتان‌ها به تدریج با پیشرفت داستان آشکار می شود.

انتشار: 2009

ژانر: حادثه ای- فانتری

 

Attack on Titan

ناروتو (Naruto)

 

سریالی که شخصیتی به نام ناروتو را دنبال می کند. یک روباه شیطانی نه دم به روستا  حمله کرده تا اینکه ناروتو، رهبر روستا، جان خود را در این راه گذاشت تا آن روباه شیطانی را بگیرد...

انتشار: 1999

ژانر: ماجراجویی، کمدی فانتزی

 

Log Horizon

 

این سریال جدید شامل بازیکنانی است که در حین انجام یک بازی آنلاین در دنیای دیگری به دام افتاده اند. بازیکنان به دام افتاده زنده هستند اما در مبارزه با هیولا باقی می مانند. بازیکنان نمی دانند چه اتفاقی برای آنها افتاده است، شیرو به همراه دوست قدیمی خود و دیگران یک گروهی به نام Log Horizon تشکیل می دهد تا از آنچه در جریان است مطلع شود.

انتشار: 2010

ژانر: ماجراجویی، فانتزی، علمی- تخیلی

 

همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)

 

همسایه من توتور، یکی از محبوب ترین فیلم‌های استودیو گیبلی است.

محوطه داستان همسایه من توتورو، توکوروزاوا در استان سایتاما در دهه 1950 است. خانواده ای به روستایی نقل مکان می کنند که متشکل از دانش آموز ابتدایی ساتسوکی، خواهر جوانش می و پدرشان تاتسو است. مادر آنها در بیمارستانی واقع در نزدیکی روستا است. یک روز، بچه‌ها با موجودات رازآلودی به نام توتورو آشنا می شوند...

انتشار: 1988

ژانر: فانتزی

 

جنگهای تابستانی (Summer Wars)

 

جنگهای تابستانی یکی از فیلم‌های انیمیشن مامورو هوسودا است که دارای بالاترین شهرت است، در سال 2009 منتشر شد. داستان یک شاگرد دبیرستانی به نام کنجی و دختری به نام ناتسوکی. در اینجا فرهنگ و آداب و رسوم سنتی ژاپنی با طبیعت روستایی به تصویر کشیده شده است. در عین حال، داستان با مشکلاتی در دنیای مجازی به پیش می رود...

انتشار: 2009

ژانر: فانتزی، علمی تخیلی

 

قلعه کالیسترو (The Castle of Cagliostro)

 

قلعه کالیسترو، به عنوان دومین فیلم انیمیشن لوپن سوم در سال 1979 روی پرده آمد، همچنین به عنوان اولین فیلم انیمه به کارگردانی هایائو میازاکی شناخته می شود. سارقی به نام آرسن لوپن سوم و همکارش دایسوکه جیگن مبالغ هنگفتی را برای یک کازینو می دزدند اما تشخیص می دهند که این پول اسکناس تقلبی است. سپس، آنها به کشوری که به نظر می رسد منبع اسکناس‌های تقلبی است، می روند و قهرمان کلاریس را می بینند.

انتشار: 1979

ژانر: ماجراجویی، فانتزی، کمدی

The Castle of Cagliostro

 

بازار تماکو  (Tamako Market )

 

یک فیلم انیمیشن مدرن برش زندگی است که توسط Kyoto Animation تولید شده است. قسمت اول داستان با 12 قسمت در سال 2013 از تلویزیون پخش شد و اقتباس فیلم به عنوان دنباله آن در 2014 منتشر شد. داستان عشق بین پسر بچه دبیرستانی موچیزو و دوست دوران کودکی اش تماکو به تصویر کشیده شده است.

انتشار: 2014

ژانر: برشی از زندگی ، کمدی

 

سخن پایانی:

 

انیمه‌ها در گذر زمان تغییرات زیادی کرده اند. صنعت مدیا با در اختیار داشتن اینترنت، تبلیغات، بازی‌ها و ... طوری پیش رفته که ذائقه مخاطبان نیز به همین ترتیب تغییر کرده است. رنگ، تصویر، موسیقی، نقاشی‌ها و ظرافتهایی که در تصاویر وارد شده از دلایلی هستند که به پذیرش تغیرات در محتوا و موضع داستهان‌ها کمک کرده اند. انتقادات و دفاعیات مختلفی در خصوص موضوعات و محتواها و تغییرات روانشناختی‌ای که بعضی از انیمه ها بر افراد می گذارد مطرح شده است که پیشنهاد می کنیم از مطالعه آنها نیز غافل نشوید.

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین

 

Share

انیمه

بهترین انیمه ها

انیمه های پرطرفدار

آموزش آنلاین

ماژورین

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟