کاهش اشتباهات رایج

آنچه شما را در زبان روسی به اشتباه می اندازد

آنچه شما را در زبان روسی به اشتباه می اندازد

درباره ی زبان روسی:

در این مقاله به چیزهایی می پردازیم که شما را در یادگیری زبان روسی به اشتباه می اندازند، اما در ابتدا با زبان روسی کمی آشنا شویم؛ زبان روسی در دسته بندی پرگویش ترین زبان های دنیا قرار دارد و از زبان های اسلاوی است؛ بیش از 150 میلیون نفر در دنیا از زبان روسی بعنوان زبان دوم خود استفاده می کنند که باعث می شود این زبان به عنوان هشتمین زبان پرکاربرد در دنیا شناخته شود؛ همچنین می توان به عنوان مثال به کشورهای اروپای شرقی اشاره کرد که عموما زبان اول آن ها هم از مشتقات زبان روسی به حساب می آیند. الفبای زبان روسی به الفبای سیریلیک (آزبوکا) وابسته است و البته الفبای سیریلیک پایه 108 زبان زنده دنیا است.

 

فهرست:

  • آنچه شما را در زبان روسی به اشتباه می اندازد
  • آداب معاشرت
  • مشکل فعل ها در زمان آینده
  • دقت در هنگام استرس گذاری
  • یادگیری زبان روسی آنقدر هم سخت نیست
  • نتیجه گیری

 

آنچه شما را در زبان روسی به اشتباه می اندازد:

زبان روسی به باور خیلی ها زبانی سخت و مشکل برای یادگیری است اما چرا عموم مردم این فکر را می کنند؟ مثلا این زبان رنگ آبی را به دو بخش کاملا مجزا تقسیم می کند: синий (تلفظ سینی) به معنای آبی تیره و голубой (تلفظ گولوبوی) به معنای آبی روشن است، ظاهرا آن ها این دو رنگ را به طور دقیق تر از هم تفکیک می کنند، اما این موضوع تنها در زبان به چشم می خورد. جالب این جاست که زبان یاد شده این قابلیت را دارد، اما برخی زبان ها حتی نمی توانند بین سبز و آبی تفاوت قائل شوند.

یا مثال عجیب دیگری که می توان گفت، روس ها آلمانی ها را با کلمه ای عجیب به نام немецкий (تلفظ نِمِتِسکی) به معنای کسی که نمی تواند حرف بزند، خطاب می کنند. ریشه این لغت به کلمه ای روسی به معنای «ساکت» (همچنین دارای معانی کودن و درست ادا نشده) باز می گردد، در زمان های قدیم، کلمه نمتسکی برای خطاب قرار دادن خارجی هایی مورد استفاده قرار می گرفت که وارد روسیه شده بودند و نمی توانستند به این زبان سخن بگویند. بیشتر خارجی ها در آن زمان نیز آلمانی بودند. به همین دلیل لغت امروزی شکل گرفته است.

زبان روسی

 

آداب معاشرت:

در کشور روسیه میان افراد آشنا و ناآشنا تفاوت هایی وجود دارد و بسیار مهم است که شما فرق بین این دو را از هم تشخیص دهید اما این مسئله برای روس ها اهمیت زیادی دارد و به آن حساسیت نشان می دهند مثلا هنگامی که برای نخستین بار به کسی معرفی می شوید، باید از لغت رسمی «Вы» به معنای «شما» استفاده کنید، پس از آشنایی بیشتر می توانید او را «ты» به معنای «تو» خطاب نمایید.

 

مشکل فعل ها در زمان آینده:

شما نمی توانید در زبان روسی فعل های زمان آینده و اول شخص را با یکدیگر به کار ببرید، زیرا فعل ها برای اول شخص فرم آینده ندارند اما شما قادر هستید عبارات «تو خواهی برد» و «او خواهد برد» را استفاده نمایید، اما به کار بردن «من خواهم برد» اشتباه خواهد بود پس استفاده از «من برنده خواهم بود» می تواند این خلاء را پر کند.

 

دقت در هنگام استرس گذاری:

در زبان روسی، محل به کار گیری استرس از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر این اتفاق به صورت غلط انجام شود می تواند معنی کل جمله را تحت الشعاع قرار داده و درستی جمله را زیر سوال ببرد یا حتی معنی آن را کاملا عوض کند، به عنوان مثال استرس «я плачу» روی بخش دوم قرار دارد و در صورت رعایت این نکته معنای «من در حال پرداخت هستم» می دهد اما حالا اگر استرس همین کلمه روی بخش اول باشد، معنای آن به «من گریه می کنم» تغییر می یابد.

 

یادگیری زبان روسی آنقدر هم سخت نیست:

حالا که از مشکلات گفتیم، بگذارید شما را با چند نمونه از چیزهایی که یادگیری زبان روسی را آسان می کند هم آشنا کنیم، مثلا الفبای آن که هرچند یک الفبای «سیریلیک» است، اما به هر حال، همچنان یک الفباست و الفبا هم چیزی نیست جز مجموعه‌ای از یک سری حروف مختلف، درست مثل الفبای فارسی یا انگلیسی. با این حال، یادگیری الفبای روسی حتی از حروف انگلیسی هم آسان‌تر است. چرا که حروف روسی، برخلاف انگلیسی، تلفظ ممتدی دارند. همچنین، علاوه بر این که زبان روسی کلمات بلندتری از زبان انگلیسی دارد، در این زبان نیازی نیست که حدس بزنید که تلفظ یک کلمه چگونه است، علت این امر، خاصیت آوایی الفبای روسی است. در واقع تلفظ هر کلمه روسی، دقیقاً معادل است با ترکیب تلفظ هر حرف به طور مجزا، و همچنین اگر تمام حروف هر کلمه را پشت سرهم تلفظ کنید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که آن کلمه را به درستی تلفظ کرده‌اید؛ همین طور الفبای سیریلیک را می‌توان در یک روز آموخت، با این حال، کاملاً طبیعی است که در انتهای این روز، هنوز کاملاً به بعضی حروف مسلط نباشید. اما پس از پایان یک هفته، بحث الفبا به طور کلی برای شما حل شده است. یک دلیل سادگی الفبای سیریلیک هم این است که اشتراکاتی با خط انگلیسی دارد. مثلاً حروف A, B, D, K, L, M, O, T در دو زبان مشترک است. همچنین بعضی حروف خط سیریلیک، تلفظ یکسانی با بعضی حروف الفبای انگلیسی دارد. برای مثال، “г” و “ф” در خط سیریلیک دقیقاً متناظرند با “g” و “f” در زبان انگلیسی.

 

نتیجه گیری:

همان طور که در طول این مقاله به آن پرداختیم زبان روسی در عین این که می تواند مثل هر زبان دیگری سختی های خود را داشته باشد اما اگر شوق و علاقه برای یادگیری داشته باشید یادگیری آن اصلا غیرممکن نخواهد بود، اما به خاطر داشته باشید که آموزشگاه خوب و اساتید مجرب همیشه در این روند خیلی موثر خواهند بود، به همین خاطر هم پیشنهاد ما به شما یادگیری زبان روسی در آموزشگاه ماژورین است.

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 

Share

زبان-روسی

زبان-انگلیسی

زبان

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟