خوشنویسی هنری مطلوب و چشم نواز

خوشنویسی با خودکار

خوشنویسی با خودکار

خوشنویسی:

هنری که تقریباً هر کسی می خواهد آن را داشته باشد و از قدیم هم همین بوده است. البته ما پیش از این راجع به این هنر  آن صحبت کرده ایم اما جهت یادآوری متذکر می شویم که خوشنویسی هنر فرم دادن زیبای نشانه هایی است که توسط دست و با چیدمان درست حروف شکل می گیرند. این تعریفی ساده از هنر خوشنویسی است. همانطور که همه می دانیم می توان یک متن را با هر چیزی نوشت، از قلم و زغال گرفته تا مداد و خودکار. در هر ابزاری هم می توان هنر خوشنویسی را نشان داد و از آن لذت برد.  ما در مطلب امروز می خواهیم به خوشنویسی با خودکار بپردازیم.

فهرست:

  • اصول خوشنویسی با خودکار،
  • درست گرفتن و میزان فشار خودکار روی کاغذ،
  • تفاوت خوشنویسی با خودکار و مداد،
  • نتیجه گیری.

 

اصول خوشنویسی با خودکار:

یکی از مسائلی که می تواند در خوشنویسی خیلی موثر باشد، فاصله چشم با صفحه ی کاغذ است. شاید این نکته خیلی ابتدایی به نظر برسد اما با امتحان کردن آن می توان متوجه شد که همین اصل می تواند به میزان زیادی روی خوشنویسی تاثیرگذار باشد. رعایت این فاصله است که سلامت چشم شما را ضمانت خواهد کرد.  اما چگونه این فاصله را باید رعایت کرد؟ متغییر هایی مثل نور کافی، اندازه ی کلمات و نحوه ی نوشتن قطعا تاثیر گذارند. اما اگر بخواهیم اندازه ی متعارف را در محیطی که نور معمولی دارد در نظر بگیریم و دید چشم ها هم معمولی باشند، بهتر است فاصله ی چشم تا صفحه ی کاغذ حدودا ۲۵ سانتی متر باشد. در خاطر داشته باشید که جدا از نزدیک نگه داشتن کاغذ به چشمانتان پرهیز کنید.

مسئله ی مهم بعدی درست نشستن هنگام نوشتن و خوشنویسی با خودکار است. نحوه درست و صحیح نشستن و تمرین کردن مخصوصا در مدت زمان طولانی برای سلامت فیزیکی بدن بسیار مهم است. چرا که نشستن نامناسب و غیر اصولی به ستون فقرات و گردن آسیب های جدی می رساند. پس لازم است زمانی که می خواهید تمرین خط کنید روی زمین ننشینید. حالا روش صحیح، نشستن پشت میز شیب دار تحریر است. اما اگر روی زمین راحت تر می نویسید، حتما به تکیه دهید.

 

درست گرفتن و میزان فشار خودکار روی کاغذ:

خودکار را باید در میان دو انگشت شست و اشاره بگیرید و آن را به انگشت وسط خود تکیه دهید. خودکار را میان انگشتان خود فشار ندهید و سعی کنید آن را تا حد ممکن راحت نگه دارد چرا که فشار زیاد، دستتان را خسته می کند و ادامه خوشنویسی را برای شما سخت خواهد کرد. اما خودکار باید چه میزان فشار روی کاغذ داشته باشد؟ میزان فشار خودکار در خط تحریری کاملا طبیعی است و باید بتوانید روی کاغذ راحت و روان بنویسید.

 

تفاوت خوشنویسی با خودکار و مداد:

عده ای به اشتباه تصور می کنند  که خوشنویسی با خودکار تفاوتی با خوشنویسی با مداد ندارد و اگر آن ها می ‌توانند با مداد به زیبایی بنویسند، پس می توانند با استفاده از خودکار هم خط خوش خود را نمایان کنند. اما در اینجا دو تفاوت بزرگ بین خوشنویسی با خودکار و مداد وجود دارد. اول، در خوشنویسی با مداد شما نگران این نیستید که اگر خطی از جایی که نباید بیشتر کشیده شد باید چه کاری انجام بدهید و خیلی راحت آن را پاک می‌ کنید و دوباره از اول شروع می ‌کنید. در رابطه با خوشنویسی با خودکار این مسئله اصلاً به این شکل حل نمی‌ شود. فردی که می ‌خواهد با استفاده از خودکار خوشنویسی کند باید تمرکز و مهارتی فراتر از زمانی که با استفاده از مداد این کار را انجام می ‌دهد از خود نشان دهد و دوم، امکانات هنری است.  خب مسلماً مداد امکانات هنری بیشتری به شما می ‌دهد. اگر بخواهید خط تحریری هنری را با استفاده از مداد پیاده‌سازی کنید، توانایی این را دارید که از کناره ‌های نوک مداد هم کمک بگیرید و ضخامت حروف را مشخص کنید. حالا نوشتن با خودکار، نسبت به نوشتن با مداد روان‌تر است. هنگام نوشتن با مداد، سختی‌ بین مداد و سطح کاغذ وجود دارد که شما را مجبور می‌کند تا عضلات دست خود را بیشتر به کار بگیرید و بیشتر از مچ دست خود برای نوشتن استفاده کنید. همین مسئله باعث می‌شود که زیباتر بنویسیم. اصلاً به همین خاطر است که در سال‌های ابتدایی آموزش نیز کودکان برای نوشتن باید از مداد استفاده کنند. اما در آموزش خط با خودکار شما می‌توانید با استفاده از حرکت بازو و مچ به صورت هم‌زمان نگارش را انجام دهید و سرعت کار خود را زیاد کنید. به همین خاطر است که وقتی با خودکار می ‌نویسید می ‌بینید که نمی ‌توانید مثل زمانی که از مداد استفاده می ‌کردید زیبا بنویسید.

 

نتیجه گیری:

حالا که کمی با اصول خوشنویسی با خودکار آشنا شدیم و به تفاوت خوشنویسی بین مداد و خودکار پی بردیم، بدانیم که به سختی میتوان فقط با تمرین خوشنویسی را آموخت. مسئله ای که خیلی ها شاید در مرحله ی اول به آن پی نبرند این است که یکی از اصلی ترین قسمت های خوشنویسی، تمرین درست است. نه فقط تمرین کردن و نوشتن، که با سرمشق هایی که استادی کار بلد و حرفه ای به شما می دهد اتفاق می افتد، در محیطی که استعداد های شما جدی گرفته شده و شکوفا می شود. یعنی ماژورین. مجموعه ی آموزشی حرفه ای با اساتیدی مجرب و دلسوز که اولویتشان، پیشرفت سطح توانایی شما است.

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 

Share

زیبا نویسی فارسی

زیبا نویسی انگلیسی

هنرهای تجسمی

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟