همنشینی هنرها در نقاشی خط

تکنیکهای مختلف نقاشی خط

تکنیکهای مختلف نقاشی خط

 

نقاشی- خط:

ما در مطلب «از نقاشیخط چه نمی دانیم؟» سعی کردیم تا به نقاشی خط بپردازیم و شما را با آن آشنا کنیم. اما برای اینکه بتوانید بیشتر و بهتر آن را به یاد بیاورید این مطلب را با خلاصه ای از نقاشی- خط و تعریف آن به شما ارائه خواهیم داد. نقاشی خط تلفیقی هنرمندانه از نقاشی و خطاطی و آرایشی هنرمندانه از فرم حروف و کلمات در قالب یک نقاشی ظاهر می شوند. در دوران معاصر هنر نقاشی خط از علاقه مندان بسیار زیادی برخوردار است. یکی از دلایل اهمیت آن هم، به جز زیبایی منحصر به فردش این است که ابداع و استفاده از آن در زمان خود نوعی سنت شکنی محسوب می ‌شد. نقاشی خط و کمی از تاریخچه آن را شاید بتوان این گونه معرفی کرد که، مکتب سقاخانه در نقاشی معاصر ایران خاستگاه اصلی خوشنویسی و پیدایش نقاشی خط بوده است. هنرمندانی همچون رضا مافی، فرامرز پیلارام و محمد احصایی در پیدایش و پیشبرد این هنر زیبا در ایران مؤثر بوده‌اند. ما اطلاعات دقیقی از پایه گذار این سبک هنری ایرانی بدست نیاوردیم اما برخی رضا مافی را اولین کسی می ‌دانند که تحت تاثیر مکتب سقاخانه با رعایت اصول سنتی خط بر بوم نقاشی، خطاطی کرده است. برخی هم خوشنویسی توانا به نام محمد احصایی را بنیانگذار نقاشی خط در ایران می ‌دانند چرا که او در به کارگیری حرف و کلمات سبک و سیاق خاص خود را داشت. اما در این مطلب ما می خواهیم شما را با سبک ها و شکل های مختلف نقاشی خط که در ماژورین آموزش داده می شوند بیشتر آشنا کنیم.

 

فهرست:

  • آشنایی بیشتر با نقاشی خط
  • هنرهایی که می توانند نقاشی خط خلق کنند
  • دوره های نقاشی خط ماژورین
  • نتیجه گیری

 

آشنایی بیشتر با نقاشی خط:

با کمک نقاشی خط، هنرمندان با ذوق زیاد و مهارت خود، تکنیک های خطاطی و نقاشی را به کار می گیرند و تابلوی نقاشی خود را با استفاده از حروف خلق می کنند. اگر بخواهیم نقاشی خط را در حوزه ی تخصصی بررسی کنیم، نقاشیخط در گروه هنرهای تجسمی قرار می گیرد. درواقع هرکدام از آثاری که با کمک تکنیک های خطاطی و نقاشی به وجود بیایند در این حوزه یعنی نقاشی خط قرار می گیرند. نقاشیخط، به خوشنویسان و خطاطان این اجازه را می دهد که از دانش و ذخیره های بصری خود استفاده کنند و با کمک رنگ ها و حروف خوشنویسی، احساسات و اندیشه های خود را به مخاطبان انتقال دهند. خالقان این هنر، به دنبال روشی برای انتقال دقیق زیبایی های هنر خوشنویسی بوده اند و به همین دلیل، نقاشی خط را پایه گذاری کردند تا از تصاویر، برای این کار کمک بگیرند.

 

هنرهایی که می توانند نقاشی خط خلق کنند:

همه فکر می کنند که به دلیل ترکیب اسم نقاشی خط، باید خطاطی باشند که می تواند نقاشی هم بکند. در واقعیت هم خیلی دور نیست. اما اگر بخواهیم کمی عمیق تر به شاخه هایی از هنر بپردازیم که می توانند وارد حوزه نقاشی خط شوند باید به نقاشی، گرافیک و صد البته خوشنویسی و خطاطی اشاره کنیم. نقاش ها به خوبی می توانند با استفاده از حروف و کلمات، به جای شکل و تصویر، تابلوهای زیبا بیافرینند. گرافیست ها هم با یادگیری این هنر، می توانند تکنیک های نقاشی و طراحی را ترکیب کنند. خوش نویس ها نیز تمام اصول رسم خطوط و کلمات زیبا را روی تابلو پیاده سازی کرده و قادر هستند که تابلوهای بسیار زیبایی خلق کنند. البته که همه ی افراد در هر سنی و بدون هیچ پیش زمینه قبلی، می توانند با یادگیری هنر نقاشی خط در این هنر بسیارموفق شوند. چرا که مهم ترین اصل برای موفقیت در کارهای هنری، وجود عشق و علاقه به آن هنر است. شما نیز بدون داشتن تجربه کارهای هنری، می توانید وارد حوزه نقاشی خط شوید و این هنر زیبا را یاد بگیرید. اما چگونه؟ کجا؟ پس به خواندن این مطلب ادامه دهید...

 

دوره های نقاشی خط ماژورین:

در جلسات ابتدایی دوره آموزش نقاشی خط ، اصول رسم خط و مبانی نقاشی خط به شما عزیزان با بهترین اساتید آموزش داده می شود. با شرکت در کلاس آموزشی نقاشی خط افراد با اصول رنگ شناسی آشنا خواهند شد. دوره ی مقدماتی نقاشی خط ماژورین پیش نیازی برای دوره های پیشرفته و ویژه است. در دوره ی پیشرفته که در ۳ دوره ی ۱۲ جلسه ای برگزار می شود. هنرجویان ماژورین ۲ تکنیک مختلف را در هر دوره یاد خواهند گرفت.

 

تکنیک های:

•             نقاشی خط با ورق طلا

•             تکنیک ایجاد سطح

•             تکنیک نقاشی خط با قهوه

•             تکنیک برجسته

•             تکنیک اسکراچ

•             تکنیک ماسکتینگ

 

همچنین در دوره ی ویژه:

آموزش دو  تکنیک ورق طلا و تکنیک ایجاد سطح هم به علاقه مندان این رشته ی جذاب آموزش داده خواهد شد. هم چنین تکنیک های مهم نقاشی خط مانند تکنیک های ترکیب مواد را یاد خواهند گرفت. در انتها نیز هنرآموزان با نحوه اجرا و نگارش تابلوهای نقاشی خط به صورت کامل تری آشنا خواهند شد.

 

نتیجه گیری:

حالا که بیشتر با هنر نقاشی خط و دوره های آموزشی آن در ماژورین، همچنین تکنیک های آن بیشتر آشنا شدیم خوب است بدانیم که هدف از معرفی آموزشگاه نوین ماژورین به شما چیست. ماژورین یک هدف دارد و آن بالا بردن سطح آگاهی مردم است. اولویت گسترش مهارت ها در بالاترین کیفیت ممکن در سطح ایران می باشد. به همین دلیل، از انتخاب شیوه ی برگزاری کلاس ها و دوره ها، تا انتخاب مدرسان کارآزموده دقت زیادی به کار گرفته شده است چرا که به این صورت، استعدادها شکوفا می شوند. شما را به شرکت در کلاسهای نقاشی خط ماژورین دعوت می کنیم.

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

Share

نقاشیخط

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟