خوشنویسی، ابداع ایرانیان

چگونه زبان شیرین فارسی را زیبا تر بنویسیم

چگونه زبان شیرین فارسی را زیبا تر بنویسیم

خط در فرهنگ ایرانی:
از گذشته های دور که همه خواندن و نوشتن را بلد نبودند، خوشنویسی و زیبا نویسی مهارت و هنری بود که همه از آن لذت می بردند و به هنرمند آن احترامی ویژه می گذاشتند، از زمانی که از کتب مختلف، کاتبانی نسخه بر می داشتند تا زمانی که همه ی نسل ها در مدرسه برای خوشنویسی تمرین می کردند و حتی همین حالا که تکنولوژی تا حدودی باعث شده که آدم ها کمتر دست به قلم بشوند و به صورت فیزیکی چیزی بنویسند، همچنان خط زیبا مهارتی دارای احترام است که هم مورد تمجید قرار می گیرد و هم به نویسنده اش عزت نفس می دهد، مثلا زمانی که می خواهیم کادویی بدهیم، در کتابی برای کسی نوشته ای به یادگار بگذاریم، شعری که نظرمان را جلب کرده بنویسیم، فرمی را پر کنیم، همیشه خط توجه را به خود جلب می کند، اما باید بدانیم که هنر خوشنویسی، فقط ذاتی و خدادادی نیست و یک توانایی است که با تمرین و پشتکار زیاد به مهارتی تبدیل می شود که چشم و دل مخاطبان را نوازش می کند، از آنجایی که عموما خوشنویسی های ما ایرانیان، از شعرهای و نثرهای ادبیات غنی ما کمک می گیرد، این ترکیب در هر زمانی که باشد بیننده و مخاطبش را به ذوق می آورد، در این مطلب که برای شما آماده کرده ایم به هنر خط و خوشنویسی می پردازیم، به این که چگونه زبان شیرین فارسی را زیبا تر بنویسیم.

فهرست:

  • خوش خطی و زیبا نویسی
  • خوشنویسی چیست؟
  • ثبت خوشنویسی در یونسکو
  • نتیجه گیری

 

نیما اطیابی- خوشنویسی ماژورین

زیبانویسی با خودکار- دستخط آقای نیما اطیابی- مدرس زیبانویسی فارسی و انگلیسی ماژورین

 

خوش خطی و زیبا نویسی:

زیبا نویسی مثل کشیدن یک نقاشی است، یک کار هنری و دلنشین، حالا برای خوش خط بودن باید چه کار کرد، در قدم اول باید شکل درست کشیدن حروف را یاد گرفت، دقیقا مثل کشیدن اشکال هندسی می ماند، تا ندانید که یک مربع، مثلث یا دایره را چگونه بکشید، نمی توانید اشکال چند ضلعی یا استوانه ها و مخروط خلق کنید، حالا می توانیم بر این اساس بد خط بودن را تعریف کنیم، وقتی به جای شکل دقیق حروف از خطوط کج و کوله استفاده می کنیم، کلمات نه خوانا و نه زیبا به نظرمان می آیند، اگر علاقه به خوشنویسی داشته باشید، با اولین سرمشق ها و تمرین ها، ناگهان متوجه می شوید که مثلا در تمام زندگیتان، حرف الف را کج کشیده اید و دلیلی که فکر می کنید بد خط هستید، چیزهایی که می نویسید خوانده نمی شود، دقیقا همین است؛ با تمام این حرف ها و تعاریف شاید بتوانیم بگوییم همه می توانند خوش خط باشند، اما زیبا نویسی و خوشنویسی، ذوقی هنری می خواهد، شوقی که هنرجویش را مدام به بهتر شدن تشویق می کند.

 

خوشنویسی، مخلوق ایرانیان

خوشنویسی هنر فرم دادن زیبای نشانه هایی است که توسط دست و با چیدمان درست حروف شکل می گیرد و یکی از هنرهایی است که انواع مختلفی دارد. بیایید در اینجا به انواع خوشنویسی بپردازیم. خطوط اصلی که به اقلام سته معروف اند، از شش خط مختلف تشکیل شده اند. این خطوط اصلی عبارتند از رقاع، ثلث، ریحان، محقق، توقیع و نسخ، البته در ایران و سایر کشور ها خطوط متعددی وجود دارند که ممکن است تعداد آن ها بسیار بسیار بیشتر باشد اما این خطوط که از بین ابداع کنندگان آنها می توان یاقوت مستعصمى و ابن مقله شیرازی را نام برد، بعنوان «خطوط اصول» شناخته شده اند.  امروزه، انواع خط خوشنویسی در ایران که کاربردی تر و شناخته شده اند، سه نوع اند: خط های تعلیق، شکسته نستعلیق و نستعلیق که شکسته نستعلیق و نستعلیق بیشتر برای خوشنویسی استفاده می شوند.

چگونه زبان شیرین فارسی را زیبا بنویسیم:

با تمرین مداوم، پشتکار و شوق یکی از مهم ترین کارهایی که برای خوش خط شدن نیاز داریم، به خاطر سپاری شکل حروف است. مشکل بد خط ها عدم توانایی دست شان نیست. همه ما فکر می کنیم که دست ما نمی تواند خوش خط بنویسد. واقعیت این است که دست ما از ذهن ما دستور می گیرد پس ما همان شکلی را می کشیم که در ذهن خودمان از یک حرف متصور هستیم. اگر ما شکل حروف را به درستی به خاطر بسپاریم، در هنگام نوشتن هم تلاش می کنیم شبیه همان شکل روی کاغذ بکشیم. اما اگر در خصوص شکل درست حروف فکر نکرده باشیم، همان شکلی را که در ذهن خود ذخیره کرده ایم روی کاغذ می کشیم. در واقع شکل حروفی را که ما در ذهن خود ذخیره کرده ایم، همان شکل حروفی است که در اول ابتدایی و در هنگام یادگیری حروف می نوشتیم.

 

ثبت خوشنویسی در یونسکو:

با این که حالا کشور همسایه ترکیه درخواست ثبت هنر خوشنویسی را در میراث ناملموس یونسکو داده است، اما کشور ما هم قصد ثبت این درخواست را در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ داشته، باید به خاطر بیاوریم که یاقوت مستعصمی و ابن مقله شیرازی که از خالقان «خطوط اصول» بوده و آن را رشد داده اند، و میرعماد حسنی و میرعلى تبریزى و دیگر کسانی که خط نستعلیق و همچنین شکسته نستعلیق را تعالی داده اند، ایرانی بوده و آنچه سالها برای ایجاد و رشد آن زحمت کشیده اند متعلق به ایران و مختص ایرانیان است که از ایران به کل جهان و جهان اسلام وارد شده و گسترش پیدا کرده است.

خوشنویسی- فتحی

 

زیبانویسی با خودکار- دستخط آقای اکبر فتحی- مدرس زیبانویسی فارسی و انگلیسی ماژورین

 

نتیجه گیری:

حالا که کمی بیشتر با خط، زیبا نویسی و خوشنویسی آشنا شدیم باید بدانیم که در کنار پشتکار، تمرین مداوم و ذوق و شوق هنری، مثل تمام مهارت های دیگر، خوشنویسی هم به اساتیدی ماهر، هنرمند و کاربلد احتیاج دارد. همین طور آموزشگاهی که بتواند فضایی مطلوب را برای هنرجویان ایجاد کند تا بهترین نتیجه حاصل شود؛ برای همین هم پیشنهاد ما به شما آموزشگاه ماژورین است. چون نوآورانه و با برخورداری از مدرسین با تجربه و کاربلد در تلاش است تا بهترین راه ها را برای گسترش علم و هنر و سطح دانش و فرهنگ در کشور عزیزمان ایران فراهم کند.

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 

Share

زیبا-نویسی-فارسی

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟