شکوفایی ادبیات و داستان

نویسندگان بزرگ روسی

نویسندگان بزرگ روسی

ادبیات روسی:

هر کسی حتی ذره ای هم به ادبیات علاقه داشته باشد از خواندن نوشته های نویسندگان روس لذت می برد. در عصر روشنگری و تولد فضای مدرن، ادبیات روسی اهمیت زیادی پیدا کرد و از اوایل دههٔ ۱۸۳۰ وارد دوران طلایی خود در شعر، نثر و نمایشنامه شد. ادبیات روسی پس از انقلاب ۱۹۱۷ به دو بخش شوروی و مهاجران سفید تقسیم شد. اتحاد جماهیر شوروی مبلغ سوادآموزی جهانی بود و به همین جهت صنعت چاپ کتاب را به شدت توسعه بخشید اما در عین حال به سانسور ایدئولوژیک هم دست می‌زد که کار نویسندگان را هرچه بیشتر سخت می کرد. بودند نویسندگان بزرگی در عصر اتحاد جماهیر شوروی که مدت ها پس از مرگشان کتابشان چاپ می شد یا نویسندگانی که به خاطر عقاید شخصی و سلیقه هایشان هرگز به اجازه ی چاپ نرسیدند. اما ادبیات نوین و مدرن روس با همه این مسائل و سختی ها، توانست دنیای ادبیات را خیره کند. ادبیات نوین روسی از زمان الکساندر پوشکین در نیمه نخست سده ۱۹ آغاز شد. پوشکین با رد کردن واژگان و دستورهای قدیمی و جایگزینی آن ‌ها با برابرهای روسی گفتاری در ادبیات روسی انقلابی به پا کرد. امروزه نیز خوانندگان آثار پوشکین در سنین پایین ممکن است در درک برخی از واژگان با مشکلات کمی روبرو شوند، زیرا واژگان دوره پوشکین گاه تاریخی شده یا تغییر معنی داده‌ اند. بیشتر اصطلاحاتی که نویسندگان روسی همچون پوشکین، لرمانتف، نیکلای گوگول و الکساندر گریبایدوف در آثارشان استفاده کرده‌اند، در روسی گفتاری نوین به ضرب‌المثل تبدیل شده‌ است که همانطور که اشاره شد، ممکن است کار خوانندگان را کمی مشکل کند. اما این مطلب در مورد ادبیات روسی نیست. بلکه در مورد کسانی است که با خلاقیت و همت خود توانستند ادبیات روسی را شکل دهند؛ این مطلب در مورد نویسندگان بزرگ روس است. شاید جالب باشد که بدانید پنج نویسنده ی برنده ی نوبل ادبیات روس بوده اند و روسیه تا سال 2011 چهارمین کشور مولد کتاب در ژانرهای مختلف بوده است. پس اگر کتاب خوان و دوستدار ادبیات هستید به خواندن این مطلب ادامه دهید.

فهرست:

  • الکساندر پوشکین
  • ماکسیم گورکی
  • لئو تولستوی
  • لیست نویسندگان بزرگ روسیه

 

الکساندر پوشکین:

حالا که مطلب را با نام الکساندر پوشکین، این نوینده ی بزرگ و تاثیرگذار شروع کردیم؛ بگذارید با او ادامه دهیم. پوشکین یکی از شاخص ترین شاعران روسیه است. از تاثیر او بر ادبیات نوین روسیه گفتیم. پوشکین در دوره ی خود توانست شعر و ادبیات روسی را به مرتبه بالایی در جهان برساند. اگر بخواهیم از بیوگرافی او بگوییم، در سال ۱۷۹۹ در خانواده‌ای اشرافی در روسیه به دنیا آمد، به همین جهت تحصیلات خود را در مدرسه‌ای که مخصوص اشراف‌زادگان بود تکمیل کرد. هرگز در مدرسه دانش آموز ممتازی نبود و خانواده‌ اش از وضعیت تحصیل او رضایت نداشتند. برخلاف تصور خانواده و معلمان پوشکین دانش‌آموزی بی ‌استعداد نبود بلکه او فقط به ادبیات علاقه داشت و در این زمینه از استعداد بی‌ نظیری هم برخوردار بود که توانست آن را به همه ثابت کند. پوشکین در دوران تحصیل و همچنین بعد از اتمام این دوران شعرهای بسیاری نوشت که بیشتر آن‌ها به دلیل داشتن موضوعات و مفاهیم نامناسب هیچگاه منتشر نشدند. در سال ۱۸۲۰ پوشکین اولین شعر رسمی خود را با نام «راسلان و لودمیلا» منتشر کرد که این شعر نیز به دلیل طنز تلخ سیاسی منجر به تبعید او به جنوب روسیه شد و از ۱۸۲۰ تا ۱۸۲۳ در جنوب روسیه زندگی کرد. پوشکین در آن مدت که مجبور به زندگی در جنوب روسیه بود علاوه بر کار برای دولت با انتشار شعرهایش نیز کسب درآمد می ‌کرد که این درآمد بسیار کم و ناچیز بود. سرانجام در سال ۱۸۲۳ به املاک خانوادگی خود بازگشت اما روزهای خوشی در انتظارش نبود؛ خانواده‌ ی پوشکین املاک خانوادگی را ترک کردند و او سال‌ های بسیاری را به همراه پرستار خانوادگی‌ شان در آن خانه زندگی کرد و از داستان‌های عامیانه‌ای که پرستار برای او تعریف می‌کرد در بسیاری از اشعار خود الهام گرفت. در آن دوره، تراژدی بوریس گودونوف و یوجین اولگین را هم خلق کرد که یوجین اولگین از سرشناس ترین آثار او شد. از دیگر نوشته های الکساندر پوشکین می‌توان به دختر سروان، گاوریلیادا، سوارکار برنزی، ضربه آتشین، زندانی قفقاز و… اشاره کرد. همچنین بسیاری از کارهای او توسط آهنگسازان انتخاب و در اپرا اجرا شده است.

آموزش آنلاین ماژورین
الکساندر پوشکین

 

ماکسیم گورکی:

آلکسی ماکسیموویچ پیشکوف مشهور به ماکسیم گورکی در سال ۱۸۶۸ در روسیه به دنیا آمد. زندگی گورکی سراسر سختی و تلخی است. شاید جالب باشد که بدانید به همین دلیل هم او نام ماکسیم گورکی را برای خود انتخاب کرد که به معنی تلخ و گزنده است. ماکسیم گورکی در 5 سالگی پدر خود را از دست داد و با مادربزرگ و پدر بزرگ خود زندگی کرد. به دلیل فقر، کار را از سنین پایین شروع کرد و مجبور به ترک تحصیل شد. اما آشنایی با یک آشپز در محل کارش او را به سمت ادبیات کشاند. ماکسیم گورکی قهرمان مردمی زمان خود بود چرا که هم در آثار خود به موضوعات اجتماعی و مشکلات آن اشاره می­ کرد و هم به شکل عملی همراه و هم سو با مردم به اعتراض می پرداخت. کتاب اعماق را در 1902 به چاپ رساند تا تیزی و صداقت قلمش را به دولت وقت نشان دهد. این اقدامات باعث شد تا گورکی در 1934 و در بازداشت خانگی بر اثر ذات الریه از این دنیا برود. اما اعمال و آثار او تا همیشه شجاعت و جسارت او را به همگان یادآوری می­کند.

 

لئو تولستوی:

کسی هست که نام تولستوی را نشنیده باشد؟ خالق رمان مشهور جنگ و صلح که در سال ۱۸۲۸ در روسیه متولد شد؟ تولستوی در کودکی مادر و پدر خود را از دست داد. علاقه ی بسیار زیاد او به برادش موجب شد تا آن ها باهم به قفقاز سفر کنند. در طول دوره سکونتش در قفقاز تولستوی از نوشتن دست برنمی‌داشت. رمان جنگ و صلح یکی از برجسته‌ ترین آثار در تاریخ ادبیات جهان است که نشان دهنده ی اوج زندگی شخصی تولستوی بود. شخصیت‌های موجود در رمان جنگ و صلح نمادی از افرادی هستند که او در طول زندگی خود با آن‌ ها ملاقات یا مراوده داشته است. یکی از نکات برجسته آثار تولستوی توجه او به جزئیات و شخصیت‌پردازی قوی است که با توجه به ساختارهای اجتماعی، توصیفی دقیق و کامل از مسائل روانشناختی ارائه می دهد. آنا کارنینا و رستاخیز از دیگر آثار برجسته ی تولستوی هستند. رستاخیز که عملا نشانگر فضای ذهنی و جایگاه ذهنی او در باب فلسفه و جهان بود، باعث شد تولستوی در 1901 توسط کلسیای اورتدکس مرتد اعلام شود. او در 1910 در جنوب روسیه جهان را وداع گفت.

آموزش آنلاین ماژوین
لئو تولستوی

 

لیست نویسندگان بزرگ روس:

حالا که با اسامی و زندگی برخی از بزرگان ادبیات روسیه و نویسندگان آن آشنا شدیم شاید جالب باشد که به صورت لیست وار باقی این بزرگان را بشناسیم.

  • میخائیل نوباکوف
  • فئودور داستایفسکی
  • ولادمیر مایاکوفسکی
  • ایوان گنچاروف
  • سرگی ینسین
  • نیکلای لسکوف
  • میخاییل بولگاکف

 

نتیجه گیری:

تجربه ی مطالعه ی ادبیات روسی و شناختن نویسندگان بزرگ آن، همیشه می تواند خوانندگان و افراد کنجکاو را به وجد بیاورد. جهان بینی و خلاقیت مثال زدنی نویسندگان روس چشم اندازی است سراسر از لذت و سرخوشی از شناختن و فهمیدن. به همین دلیل است که ما می خواستیم تا در این مطلب شما عزیزان را با نویسندگان بزرگ روسی آشنا کنیم. مطمئن باشید با مطالعه ی آثار این بزرگان تجربه ی دلچسبی در انتظار شماست و می توانید این لذت از خواندن را با مدرسین باحوصله ماژورین آغاز کنید.

 

منبع : سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 

Share

زبان

زبان روسی

زبان انگلیسی

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟