ساز و نواهایی به قدمت دم بشر

معرفی کوتاهی از 5 مدل از سازهای بادی کلید دار- بخش دوم

معرفی کوتاهی از 5 مدل از سازهای بادی کلید دار- بخش دوم

سازهای بادی:

سازهایی که در مطلب قبلی با آن ها تا حدودی آشنا شده ایم اما اگر مختصر بخواهیم به آن ها بپردازیم می شوند سازهایی که با دمیدن هوا و ارتعاش مورد نظر، بنا به شکل و مدل و جنسی که دارند، صدا با طول موج های مختلف تولید می کنند. بعد از پرداختن به تاریخچه ی سازهای بادی و آشنایی با خانواده ی سازهای برنجی (که بنا به مواد سازنده ی آن، این اسم بر آن ها گذاشته شده است)، می خواهیم مطلبمان را راجع به سازهای بادی کلید دار گسترش دهیم و ۵ نمونه ی دیگر از آن ها را بطور خلاصه در این مطلب به شما معرفی کنیم.

 

فهرست:

  • فلوت
  • کلارینت
  • ابوا
  • ساکسیفون
  • ملودیکا
  • نتیجه گیری
فلوت- آموزش انلاین ماژورین
فلوت

 

فلوت:

تاریخچه ی این ساز بسیار هیجان انگیز است. باستان شناسان بعد از کشف یک سری از آثار، قدمت فلوت و برخی از انواع و اشکال آن را بیش از پنجاه هزار سال تخمین زده اند (منبع ویکی پدیا). فلوت در طبقه ی سازهای چوبی بررسی می شود با آن که حالا مدت ها است که خیلی از انواع آن با چوب ساخته نمی شوند و آن ها را با آلیاژی از نقره یا طلا می سازند. فلوت جدید را که برای همه آشنا است، فلوت بوهم می گویند و اکثرا آن را با کلید سل می نویسند (منبع ویکی پدیا). نی شرقی و فلوت عملا از یک خانواده اند و در اروپایی هر دو را فلوت می گویند. فلوت بوهم یا فلوت مدرن سازی عموما ۷۰ سانتی است و پر از کلید، سازی که از کنار نواخته می شود و کلیدهای آن هم برای انگشتان دست راست و هم دست چپ تعبیه شده است تا صدایی دلنشین و سحرآمیز را تولید کند.

 

کلارینت- آموزش انلاین ماژورین
کلارینت

کلارینت:

اکثرا معتقدند که کلارینت را بوهان کریستوف دنر در آلمان، حدودا در ۱۷۰۰ اختراع کرده است. با اضافه کردن قطعاتی به ساز شالوما که آن را کامل تر و به کلارینتی که ما می شناسیم نزدیک تر کرده است. در طول زمان کلیدها و صفحه هایی به ساختار این ساز اضافه شد تا صدا و شکل نواختن آن را کامل تر و کاربردی تر کند. عموما منظور از کلارینت ساز سوپرانوی آن است که صدایی زیر تولید می کند. اما نکته ی جالب راجع به این ساز این است که همانطور که می شود از صدای آن در کنسرت های کلاسیک لذت برد، می توان در اجراهای نظامی تا موسیقی جزء هم آن را شنید و همچنان شگفت زده شد. این خبر از انعطاف پذیری فوق العاده ی این ساز می دهد. اما ساختار این ساز را اگر بخواهیم بررسی کنیم؛ مجرای استوانه‌ای مسئول صدای خاص کلارینت است که می ‌تواند بین سه بازه صدایی با نام‌ های «شالوماو»، «کلاریون» و «آلتیسیمو» تغییر کند. کیفیت صدا با توجه به نوازنده، آهنگ، ساز و قمیش می ‌تواند به صورت وسیعی تغییر کند. تفاوت در سازها و عایق ‌سازی آن‌ ها باعث شد از اواخر قرن ۱۸، چندین مدرسه مختلف نواختن مختص این ساز تأسیس شوند. کلارینت بیشترین محدوده صدایی را در بین سازهای بادی رایج دارد. کلارینت را هم مثل فلوت برای کلید سل می نویسند و معمولا دو نوازنده ی کلارینت در ارکسترای کلاسیک وجود دارند. (منبع ویکی پدیا)

ابوا-  آموزش انلاین ماژورین
ابوا

 

ابوا:

ساز بادی چوبی دو زبانه ای که از مواد مصنوعی ساخته شده است و معمولاً در موسیقی کلاسیک غربی به ‌کار می ‌رود. ابوا تقریباً ۶۵ سانتی‌متر طول دارد کلیدهای فلزی و سوراخ ‌های مخروطی ‌شکل است که صدا با دمیدن در آن تولید می شود و نوایی دلنشین را به گوش می رساند. ارکستر را معمولا با ابوا کوک می کنند چون سازی بسیار دقیق است و در کلید سل نوشته می شود. محققین و تاریخ شناسان معتقدند که ساز ابوا ریشه در سورنای ایرانی دارد و در جنگ های صلیبی از شام به اروپا رفته است. باخ، اشتراوس و موتسارت از آهنگسازان برجسته ای هستند که برای ابوا کسنرتو نوشته اند.(منبع ویکی پدیا)

 

 

ساکسیفون-  آموزش انلاین ماژورین
ساکسیفون

 

ساکسیفون:

آدولف ساکس بلژیکی می خواست گروهی از سازهای بادی را خلق کند که قدرتمندترین و بهترین صدا را در میان سازهای بادی داشته باشند. پس ساکسیفون را در تاریخ ۲۸ ژوئن سال ۱۸۴۶ در دو گروه که هر کدام شامل ۷ ساز می ‌شد به ثبت رساند. هر گروه شامل سازهایی در ابعاد مختلف جهت حمل بود. ساکسیوفون جزو سازهای بادی چوبیِ تک ‌زبانه است با این که عموما جنس آن از برنج است. ساکسیوفون انواعی مانند ساکسیوفون سوپرانو، ساکسیوفون آلتو و ساکسیوفون تنور دارد، که تفاوت آن ‌ها در دامنه ی صداییِ آن ها است. اگرچه این ساز در اصل برای ارکستر و دسته ی موزیک نظامی تهیه شد، ولی امروزه بیشتر در موسیقی جاز و پاپ به کار می ‌رود. ساکسیفون سازی یک زبانه و مشابه زبانه ی کلارینت دارد. مثل کلارینت، ساکسیوفون نیز سوراخ‌ هایی دارد که نوازنده از طریق مکانیزمِ کلیدی آن ‌ها را می ‌بندد. وقتی که نوازنده کلیدی را فشار می ‌دهد یا کلید را رها می ‌کند، به ترتیب صفحه ای روی سوراخ ‌ها قرار می ‌گیرد یا صفحه از روی سوراخ برداشته می ‌شود که نت ها را تغییر می دهد.(منبع ویکی پدیا)

 

ملودیکا -  آموزش انلاین ماژورین
ملودیکا

 

ملودیکا:

ملودیکا با نام‌ های پیانیکا، هارمونیکای کلیدی یا ملودی هورن نیز شناخته می ‌شود. ساختار این ساز را می توان گفت تقریبا مثل یک ساز دهنی کلید دار است که شامل یک صفحه کلید موسیقی در بالا است و با دمیدن هوا از طریق دهانه ی ساز که در کنار آن قرار گرفته این ساز را می نوازند. فشار یکی از کلیدهای صفحه کلید باعث باز شدن مسیر هوای سوراخ متناظر با کلید شده و هوای ورودی باعث به ارتعاش در آمدن زبانه و تولید صدا می ‌شود. حجم صدای این ساز معمولاً دو تا سه اکتاو است. ملودیکا کوچک، سبک و قابل حمل است و در آموزش موسیقی به خصوص در آسیا مشهور است. شکل مدرن این ساز با نام ملودیکا توسط کمپانی هوهنر در سال ۱۹۵۰ میلادی ساخته شد هر چند سازهای مشابهی پیش از آن در ایتالیا ساخته شده بود. اگر به ملوددیکا لوله ای اضافه کنیم، می توانیم آن را با هر دو دست بنوازیم. (منبع ویکی پدیا)

 

نتیجه گیری:

لیست این سازهای شگفت انگیز و موارد مختلف راجع به آن ها می تواند همچنان ادامه یابد. حالا که به شکل کلی و هرچند محدود با سازهای بادی کلید دار آشنا شدیم، بدانید که علاقه، ذوق و پشتکار دریادگیری این سازها کافی نخواهند بود.  اساتیدی مجرب و کار آزموده  که فوت و فن بیاموزد و آموزشگاهی که محیطی را فراهم کند تا استعدادها در آن شکوفا شود، نیاز است. آموزشگاه ماژورین، محلی است که باعث شکوفایی شما خواهد شد.

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 

Share

ساکسیفون

فلوت

موسیقی

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟