نکات جالبی که باید درباره‌ی زبان اسپانیایی بدانید

درباره اسپانیایی بیشتر بدانید!

درباره اسپانیایی بیشتر بدانید!

در قرن 16 میلادی، اسپانیا به قدرتی برتر در دنیا تبدیل شده بود، با امپراطوری ای که دامنه‌ی قدرتش از از شرق، بیشتر کشورهای اروپایی تا فیلیپین و هند و از غرب از اقیانوس اطلس تا آمریکا را شامل میشد. این گستره‌ی عظیم قدرت اسپانیا باعث شد تا اسپانیایی به یکی از رایج‌ترین زبان‌های دنیا تبدیل شود. 

امروزه روز زبان اسپانیایی، زبان رسمی ۲۰ کشور در اروپا و آمریکاست و حتی در کشورهایی که زبان رسمی‌شان اسپانیایی نیست نیز، افراد زیادی به این زبان مسلط هستند. در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با این زبان شیرین و محبوب آشنا کنیم.


 

ریشه‌های اسپانیایی

 

اسپانیایی زبانی هندواروپایی است که از  لاتین ولگار، زبان محبوب و رایج بین بومیان، سربازان، بازرگانان امپراتوری روم نشات گرفته است. این زبان در شبه جزیره ایبری گسترش یافته و به خانواده‌ی زبان‌های رومنس از جمله پرتغالی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانیایی تعلق دارد.


 

اسپانیایی، دومین زبان در دنیا

 

با 500 میلیون اسپانیایی زبان در دنیا، این زبان دومین زبانی است که در دنیا بعد از چینی ماندارین صحبت میشود. اسپانیایی زبانی رسمی در سازمان ملل متحد، اتحادیه‌ی اروپا و سازمان تجارت جهانی می‌باشد.


 

گویش‌ها و گوناگونی‌شان 

 

همانطور که انگلیسی در ایالات متحده و استرالیا با انگلیسی در بریتانیا متفاوت است، اسپانیایی رایج در کشور اسپانیا نیز با آرژانتین فرق هایی دارند. بسیاری از گونه‌های محلی اسپانیایی به خصوص در تلفظ واژگان، متفاوت از یکدیگرند. به عنوان قانونی کلی، همه‌ی گویش‌های اسپانیایی از استاندارد نوشتاری معینی پیروی می‌کنند، اما در شکل گفتاری آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. این گوناگونی تنها در اسپانیایی کشورهای و آمریکای جنوبی نیست، بلکه در مناطق مختلف اسپانیا و آمریکای لاتین گویش‌های متنوعی رواج دارند.


 

الفبای اسپانیایی فونتیک (آوایی) است 

 

اسپانیایی سیستم نوشتاری فونتیک دارد، به این معنی که هرچه نوشته می‌شود را میتوان همانطور که هست خواند و هرچه را که شنیده می‌شود، می‌توان درست همانطور که به گوش میرسید، نوشت.


 

آکادمی سلطنتی بر استفاده از اسپانیایی نظارت دارد

 

آکادمی سلطنتی اسپانیا، در سال 1713 و با هدف جمع آوری و نگهداری از لغت نامه‌ی رسمی زبان اسپانیایی، بنیانگذاری شد. از نظر قانونی اما، اجباری در پیروی از قوانین این آکادمی وجود ندارد ولی بیشتر کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیا، آن را به رسمیت می‌شناسند.


 

تاثیرات زبان های دیگر بر اسپانیایی

 

زبان شناسان سه دوره‌ی مختلف را شناسایی کردند که در آن‌ها زبان اسپانیایی بیشترین تاثیر را از زبان های دیگر پذیرا شده است و به شکل امروزی خود درآمده.

دوره‌ی اول به زمانی برمی‌گردد که زبان لاتین بیشترین نفوذ را بر اسپانیایی اعمال کرد. دوره‌ی دوم در حدود سال 700هجری قمری و حمله‌ی اعراب به اسپانیا اطلاق می‌شود که باعث دگرگونی بسیاری از الفاظ در این زبان شد، به طوریکه تقریبا 4000 کلمه در اسپانیایی،ریشه‌ی عربی دارند. دوره‌ی سوم در واقع دوره‌ی جاری در زبان اسپانیایی و تاثیراتی است که انگلیسی و کلمات آن با رواج روزافزون تکنولوژی و موج جدید فرهنگی ناشی از آن بر اسپانیایی دارند، می‌باشد. 


 

ایالات متحده، کشوری با بیشترین تعداد اسپانیایی زبان 

 

با 120 میلیون بومی، مکزیک بزرگترین کشور اسپانیایی زبان است، اما این آمار میتوانند به زودی دستخوش تغییر شوند. تحقیقاتی که برروی رشد جمعیت لاتین تبار صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد که ایالات متحده تا سال 2050، به بزرگترین خاستگاه اسپانیایی زبان‌ها تبدیل می‌شود.


 

اسپانیایی، زبانی ساده برای یادگیری

 

اسپانیایی را می‌توان یکی از راحت‌ترین زبان‌ها برای یادگیری دانست. طبق آمار ارائه شده توسط موسسه خدمات خارجی ایالات متحده، یک انگلیسی زبان به طور میانگین به 23 تا 24 هفته و بین  575 تا 600 ساعت کلاس برای حرفه‌ای شدن در این زبان نیاز دارد. به خاطر سیستم ساده‌ی تلفظ و شباهت‌های بسیاری که در الفبا و ساختار اسپانیایی و انگلیسی وجود دارد، انگلیسی زبان‌ها بسیار راحت‌تر از دیگران به اسپانیایی مسلط می‌شوند.


 

علامت سوال و تعجب معکوس 

 

بیشتر زبان‌ها از یک علامت واحد در پایان جملات سوالی استاده می‌کنند (؟) که این سیستم مدت‌ها پیش برای زبان اسپانیایی هم صادق بود. اما علامت سوال معکوس(¿) در سال 1754 توسط Real Academia Española  یا همان آکادمی سلطنتی اسپانیا به زبان اسپانیایی وارد شد که بعدها همین آکادمی علامت تعجب معکوس(¡) را نیز به اسپانیایی معرفی کرد.



منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 
 

Share

آموزش آنلاین

آموزش آنلاین زبان

آموزش آنلاین زبان اسپانیایی

اسپانیایی

ماژورین

دوره های پیشنهادی

دیدگاه شما چیست؟